משרד התקשורת הציג היום תוכנית מקיפה להגברת ההגנה על ילדים ובני נוער במרחב המקוון, בתגובה לעלייה חדה בחשיפת קטינים לתכנים פוגעניים מאז אירועי אוקטובר האחרון. התוכנית, שגובשה על ידי צוות בינמשרדי בראשות מנכ"לית משרד התקשורת, ענבל משש, מציעה שורה של צעדים אסדרתיים וטכנולוגיים.
במרכז התוכנית עומד עדכון משמעותי של רף הסינון לתכנים פוגעניים, כולל פיתוח יישומון חינמי שיותקן במכשירי קצה. במקביל, המשרד מתכנן לבחון מחדש את ההגדרה של "תוכן פוגעני" בחוק התקשורת ולהטיל חובות דיווח ושקיפות על ספקי תקשורת בנושא סינון תכנים.
כחלק מהמאמץ להעלאת המודעות, משרד התקשורת מתכנן לצאת בקמפיין לאומי נרחב ולהקים אתר אינטרנט ייעודי שיספק מידע והמלצות להורים ולילדים. בנוסף, התוכנית כוללת שילוב מוגבר של נושא המוגנות ברשת במערכת החינוך, כולל תוכנית חינוכית שנתית.
שר התקשורת, שלמה קרעי, הדגיש את הדחיפות שבפעולה: "לצד היתרונות הרבים של רשת האינטרנט, היא מהווה גם פתח לרעות חולות ומזמנת סכנה אמיתית לילדינו. נפעל ליישם את ההמלצות בהקדם." מנכ"לית המשרד, ענבל משש, ציינה כי הדו"ח משקף שיתוף פעולה נרחב בין משרדי ממשלה וארגוני החברה האזרחית.
התוכנית צפויה להשפיע משמעותית על חברות התקשורת והטכנולוגיה, שיידרשו להתאים את שירותיהן לדרישות החדשות. כמו כן, צפויה השקעה ממשלתית ניכרת בפיתוח כלים טכנולוגיים ובקמפיינים חינוכיים. אנליסטים מעריכים כי יישום התוכנית עשוי ליצור הזדמנויות עסקיות חדשות בתחום אבטחת המידע והגנת הפרטיות, לצד אתגרים רגולטוריים לחברות המדיה החברתית הפועלות בישראל.
אף שטרם פורסם לוח זמנים מדויק ליישום ההמלצות, משרד התקשורת מדגיש את הדחיפות בקידום הנושא לאור המצב הנוכחי. יישום מוצלח של התוכנית עשוי להוות מודל לשיפור מוגנות ילדים ברשת ברמה הלאומית, ולהשפיע על מדיניות דומה במדינות אחרות.
אוהד עזרן, מנכ"ל המרכז הישראלי למוגנות ברשת, מי שיזם את הקמת הוועדה, מסר בתגובה לתוצאות הדו"ח:
"שמחים ומברכים על העבודה של הוועדה שגיבשה את ההמלצות אבל זה עדיין לא מספיק לילדי ישראל.
מדובר בפלסטר חשוב, אבל הילדים ברשת מופקרים לגורלם וזה לא מה שיציל אותם. ההמלצות שגיבשה הוועדה היום הן רק תחילת תהליך השינוי. אנחנו צריכים לוודאות שההמלצות ייושמו באופן מלא, בנושא כה רגיש וחשוב אין מקום להתפשר, אנחנו דורשים מהוועדה לעקוב אחר אופן יישום ההמלצות באופן מלא. בנוסף – אנו דורשים באופן מיידי העברת חוקים שיגבילו את גיל השימוש בטלפונים, יטילו אחריות גם על פייסבוק, אינסטגרם וטיק טוק על גורל הילדים שלנו, יגבילו את הבינה המלאכותית משימושים מסוכנים ויצילו את חיי הילדים ברשתות החברתיות. זו לא המלצה – זו החובה המוסרית של המדינה כלפיה ילדיה. ישראל מפגרת אחר מדינות העולם בתחום הזה ודווקא אצלה הפגיעות הרבה יותר קשות״.
















