חברת פלאפון החלה בהיערכות לביצוע ניסוי בתדרי 800 מגה-הרץ, זאת בהתאם למתווה שפרסם משרד התקשורת בראשית אפריל. מנגד, סלקום בשלב זה בחרה להימנע מביצוע ניסוי דומה. מדובר בצעד ראשון לקראת המעבר הרשמי לתדרים חדשים, שצפוי להתרחש בראשית 2026, במקביל לסגירת רשתות הדור השני והשלישי (2G ו-3G) עד סוף השנה הנוכחית.
על פי המתווה החדש, החברות פלאפון וסלקום רשאיות להתחיל בניסויי שידור בתחום תדרי ה-800 מגה-הרץ כבר עתה, כל עוד הניסויים אינם פוגעים ברשת המבצעית של משטרת ישראל (רשת ניצן) הפועלת אף היא בתחום תדרים סמוך.
הרקע למהלך הוא תהליך הדרגתי של הקצאת תדרים מחדש (refarming), שבמסגרתו נדרשו החברות לוותר על רצועת תדרים קיימת בתחום ה-850 מגה-הרץ. כל אחת מהחברות נאלצה להשיב למדינה 5 מגה-הרץ מתוך הספקטרום שברשותה בתחום זה, ואת יתרת הספקטרום (5 מגה-הרץ נוספים) הן צפויות להשיב עד לסוף השנה. בתמורה, יקבלו החברות רצועה חדשה של 10 מגה-הרץ בתחום ה-800 מגה-הרץ, אשר מיועדת לשימוש בטכנולוגיות דור רביעי וחמישי.
תדרי ה-800 נחשבים למבוקשים במיוחד בשוק הסלולר הגלובלי, בשל יתרונותיהם הטכנולוגיים: חדירה טובה יותר למבנים, טווח כיסוי רחב יותר, ויכולת לתמוך בעומסים גבוהים באזורים כפריים ועירוניים כאחד. עבור חברות הסלולר, מדובר בהזדמנות לשדרוג משמעותי של הביצועים ושיפור חוויית המשתמש, גם באזורים שבהם ישנה פריסת אנטנות צפופה פחות.
היערכות פלאפון לניסוי מעידה על רצונה לקדם במהירות את השימוש בתדרים החדשים ולהיערך לפריסה מסחרית מוקדמת ככל האפשר, בעוד סלקום, בשלב זה, נוקטת בגישה שמרנית יותר.
במשרד התקשורת רואים במעבר לתדרי ה-800 חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה לעידוד פריסת רשתות מתקדמות, תוך צמצום שימוש בטכנולוגיות ישנות שמגבילות את קיבולת הרשת ואיכות השירות.
















