הוכרזו הזוכים במכרז להקמת אתרי סלולר ביהודה ושומרון – מהלך שנועד לשפר משמעותית את הכיסוי הסלולרי באזור. כפי שנחשף לראשונה באתר "זמן אוויר", החברות הסלולריות עצמן לא השתתפו במכרז https://zmanavir.co.il/cellular/27601/. הזוכות הן ארבע חברות קבלניות העוסקות בתחום התשתיות: מר טלקום, ברן, נקסטקום ומגדלי תקשורת. החברות ייקחו על עצמן את הקמתם של 22 תרנים סלולריים באזורים שמופו על ידי המינהל האזרחי.
המכרז, שפורסם על ידי המינהל האזרחי, כולל הקצאת שטחים להקמת אנטנות סלולריות על אדמות מדינה. מדובר בתהליך מובנה שכלל מפרט טכני מדויק המגדיר את הדרישות להקמת התרנים והכשרת התשתיות, באופן שיאפשר לחברות הסלולריות – פרטנר, סלקום, פלאפון והוט מובייל – להתקין ציוד תקשורת בקלות יחסית ולשפר את הכיסוי הקיים.
עלות השכירות שנקבעה במסגרת המכרז עומדת על 3,500 שקלים לחודש לכל חברה, לכל אתר. מודל זה למעשה מטיל על החברות הסלולריות את עלויות השימוש והאחזקה, כאשר המדינה עצמה מממנת את שלב ההקמה הראשונית באמצעות החברות הקבלניות.
המהלך מתבצע על רקע שנים של טענות מצד החברות הסלולריות בדבר קשיים בטחוניים וטופוגרפיים בבניית אתרים חדשים ביו"ש. החברות נימקו בעבר את הימנעותן מהקמת תרנים באזור בחששות ביטחוניים, בבעיות רישוי, ובתנאים טופוגרפיים קשים שהקשו על פריסת תשתיות.
נושא הכיסוי הסלולרי ביהודה ושומרון נמצא על סדר היום מזה שנים. דוחות מבקר המדינה (למשל בשנת 2019) התריעו מפני כיסוי לקוי בכבישים מרכזיים באזור – פערים שבמקרי חירום עלולים להוות סכנת חיים. בעוד שבשאר אזורי הארץ חל שיפור עקבי בכיסוי הדור הרביעי והחמישי, תושבי יו"ש נותרו לעיתים מאחור, עם אזורים שלמים ללא קליטה סבירה.
המינהל האזרחי מתכנן להוציא בהמשך מכרזים נוספים להקמת אתרים נוספים, ובסך הכול צפויה הקמה של כ-70 אתרי סלולר חדשים בשטחי יהודה ושומרון. משרד התקשורת הצהיר כי עם השלמת הקמת האתרים, החברות הסלולריות יהיו כפופות לאכיפה מחמירה של תנאי הרישיון גם ביו"ש, בדומה לאכיפה בשאר חלקי ישראל.
התרנים החדשים אמורים לקום לפי הצהרת השרים בתוך שמונה חודשים בפריסה רחבה לאורך אזורים אסטרטגיים, לרבות: כביש 90 בבקעת הירדן, כביש 1 בירידה לים המלח, אזור גוש עציון, הר חברון, בנימין, ובאזור השומרון. אך חשוב להדגיש כי למרות ההצהרות מה שיקבע בסופו של דבר זו הסטטוטוריקה של כל אתר ואתר, ומבדיקה שערכו הקבלנים לא בטוח שהמדינה כבר סגרה את כל הפערים בנושא. בלי הסדרת כל האישורים החברות לא יוכלו להקים את התרנים.
שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי: "בשעה טובה ומוצלחת – יהודה והשומרון מתחברים. ריבונות בשטח. 22 תרנים חדשים יוצאים לדרך – בתוך שמונה חודשים בעזרת השם: רמת ביטחון גבוהה ואיכות חיים טובה יותר".
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "הקמת עשרות אתרי סלולר חדשים ביהודה ושומרון היא מהלך אסטרטגי שיביא לשיפור דרמטי בכיסוי, יגביר את ביטחון התושבים וישפר את איכות חייהם".
קמ"ט תקשורת במינהל האזרחי, דודו כהן: "זהו מכרז ייחודי, שמהווה התחלה של פתרון בעיית הכיסוי הסלולרי ביהודה ושומרון במספר שלבים נוספים. אני מודה על הדחיפה של מפקד המינהל האזרחי, תת-אלוף הישאם אבראהים, למימוש הפרויקט".
שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ': "שיפור התקשורת הוא לא רק צורך אזרחי בסיסי, אלא בראש ובראשונה צורך ביטחוני – הצלת חיים הלכה למעשה".
















