לטובת אוכלוסיות מוחלשות בישראל, חתם שר התקשורת שלמה קרעי על תקנות המבטלות את גביית העמלות בגין תשלום באמצעות הוראות קבע בנקאיות בשוק התקשורת הישראלי. התקנות החדשות, שייכנסו לתוקף בתוך שלושה חודשים, צפויות להביא להקלה משמעותית בהוצאות החודשיות של למעלה מ-10% מצרכני שירותי התקשורת בישראל.
על פי נתוני משרד התקשורת, הצרכנים שנאלצו לשלם באמצעות הוראות קבע – בעיקר אלו שאין ברשותם כרטיס אשראי – סבלו מעמלות הקמה של עד 50 שקל ועמלות חודשיות של עד 13 שקל. משמעות הדבר היא תוספת של עשרות אחוזים לחשבון החודשי, במיוחד עבור צרכנים הרוכשים חבילות בסיסיות בעלות נמוכה.
בשנה שעברה כשהמשרד פרסם את השימוע בנושא הסבירו במשרד כי מדובר בעמלות שלא היו מגובות בעלויות ממשיות ושהיוו למעשה מדיניות מפלה כלפי אוכלוסיות מוחלשות, והמהלך נועד לתקן עיוות שוק שפגע באלפי משפחות במשך שנים ארוכות.
החלטת השר להתערב ולקדם תקנות מחייבות הגיעה לאחר שחברות התקשורת לא נענו לפניות המשרד לקדם אסדרה וולונטרית בנושא. התקנות החדשות אוסרות במפורש על גביית עמלות כלשהן בגין תשלום באמצעות הוראות קבע, אך מאפשרות לחברות לגבות מראש את עלות חבילת השירות במקרים מוצדקים של סיכוני גבייה – ללא עמלות נוספות.
"הקו שלנו ברור: פתיחת השוק לתחרות והפחתת רגולציה, אך מנגד, התערבות חדה ונחושה בכל מקום שבו קיימת דריסת זכויות או עיוות שוק שפוגע בציבור", הצהיר קרעי. "לא אתן שיפגעו באוכלוסיות המוחלשות – מי שאין לו כרטיס אשראי לא ישלם יותר".
במקביל לתקנות החדשות, פנה קרעי ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין בבקשה להחיל אסדרה דומה גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, לאור שיווק שירותים מקבילים על ידי חברות התקשורת.
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, הדגיש כי "התקנות החדשות מבטלות עיוות שפגע לאורך שנים בצרכנים רבים, שנאלצו לשלם עמלות מיותרות רק משום שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי. ביטול העמלות יקל על אלפי משפחות שמתמודדות עם אתגרים כלכליים".
















