למרות ההבטחות לפרסם את מחירי השוק הסיטונאי בחודש שעבר, במשרד התקשורת מבטיחים כי הפרסום צפוי להתרחש החודש. במשרד מסבירים את הדחייה בעבודה המואצת על חוק השידורים, שאילצה את אנשי המשרד להתמקד בו ועיכבה את פרסום המחירים החדשים.
התחייבות לבג"ץ שמתעכבת
פרסום המחירים המעודכנים הוא התחייבות של משרד התקשורת לבג"ץ. המחיר לא התעדכן כבר שנים רבות, בעיקר מכיוון שלמשרד לא הייתה יכולת או רצון לטפל במחירים באמצעות התערבות ישירה. המשרד העדיף לאפשר לשחקנים השונים להגיע להבנות מול בזק במסגרת משא ומתן.
בפועל, זה בדיוק מה שקרה – רוב השחקנים נמצאים כיום במסלול של הסכמות מול בזק או מול IBC בהסכמי IRU (זכויות שימוש בלתי הפיכות). לכן המשרד היה פחות לחוץ לסיים את התהליך.
לחץ מצד השחקנים בשוק
מנגד, יש כמה שחקנים שלמרות היותם תחת הסכמי IRU, לוחצים ודוחפים את המשרד לקבוע את המחיר במהירות האפשרית מסיבות שונות:
חלק מהשחקנים רוצים לתמחר בין בזק ל-IBC על מחירי המשך, בעוד אחרים מקווים שהמחירים החדשים יאפשרו עמדת מיקוח טובה יותר מול חברות התשתיות.
ציפיות השוק והשחקנים
בשוק קיימות הערכות רבות לגבי המחירים המעודכנים הצפויים להתפרסם, אך בכל מקרה סביר להניח שהם לא יהיו רחוקים מאוד מהמחירים שהושגו בעסקאות IRU. זו גם הסיבה שבבזק וב-IBC לא צופים זעזועים בשוק כתוצאה מהמחירים החדשים.
עמדת IBC
ב-IBC המחיר הסיטונאי החדש לא צפוי להשפיע על ההסכמים הקיימים. החברה, המעוגנת בהסכמים מול סלקום והוט, דוחפת להפחתה במחירי השימוש בתשתיות של בזק (המחירים הפסיביים), תוך הפעלת לחץ שלא לגעת במחיר קווי האינטרנט (המחיר האקטיבי).
המטרה היא למנוע לחץ על המחירים מצד הספקיות שהיא עובדת איתן – וזאת למרות הסכמי IRU עם סלקום והוט. האחרונות הן רק חלק מהספקיות בשוק, ויש ספקיות נוספות, גדולות כקטנות, ש-IBC הייתה שמחה לצרף אליה.
עמדת בזק
עבור בזק הסיפור מורכב יותר. בכל מקרה של הפחתת תעריפים – אקטיבי או פסיבי – היא תיאבק ותילחם בחוזקה, ויש לה נימוקים חזקים בעיקר בכל הנוגע למחירים הפסיביים.
בזק טוענת כי הפכה להיות "שק חבטות" של משרד התקשורת ושל חלק מהספקיות שפשוט הפסיקו לפרוס תשתיות עצמאיות בעקבות הפחתות המחיר הפסיבי לאורך השנים, ועברו להשתמש בתשתיותיה בלבד.
הדיון הרחב: תועלת או נזק כלכלי?
כאן הדיון מתרחב ונשאלת השאלה האם שימוש בתשתיות בזק בשכונות חדשות למעבר מתחרים הוא נכון או רע מבחינה משקית ומבחינת שוק התקשורת.
עמדת משרד התקשורת
במשרד התקשורת יש הסבורים כי השימוש בתשתיות בזק על ידי המתחרים הוא אירוע מבורך. הנימוק: אין סיבה לפרוס תשתיות עצמאיות נוספות ולחפור עוד מדרכות וכבישים, כאשר ניתן להעביר סיבים דרך תשתיות קיימות של בזק. לכן השאלה היא רק מה המחיר.
עמדת בזק
בזק טוענת מנגד כי המחיר הפסיבי הופחת כבר באופן דרמטי. אם המחירים יישארו כה נמוכים, אין הצדקה להשקעה שלה, והדבר מהווה תמריץ שלילי להשקעות בכל השוק – כאשר כולם יודעים שבכל מקרה יעברו דרכה והיא תחויב לאפשר זאת. במיוחד הדבר נוגע ל-IBC ולהוט בעיקר שהפסיקה לפרוס תשתיות עצמאיות.
לקחי המלחמה
סיבה נוספת שחובה לתת עליה את הדעת לאור מה שקורה באזור, היא נושא שרידות הרשתות. כשכל המתחרים פועלים על גבי תשתית אחת בלבד זו לא תוצאה טובה וראינו זאת בעשרות אם לא במאות מקרים של פגיעה ברשתות הסלולר, או פגיעה בקווי בזק בדרום ובצפון, וראינו זאת גם בעולם. ספק אם זה יהיה שיקול של משרד התקשורת.
















