ההתלקחות הביטחונית מול איראן בימים האחרונים, והחשש מהתקפות רחפנים וטילים מונחים מדויקים, הובילו להפעלת שורה של אמצעי הגנה מתקדמים – ובראשם מערכות לשיבוש אותות GPS. מטרתן: למנוע מהאויב להשתמש בטכנולוגיית לוויין לצרכי ניווט, תיאום ותקיפה. אך לצד התרומה הברורה לביטחון הלאומי, ההשלכות האזרחיות של צעדים אלה כבר ניכרות היטב כמו למשל בשידורי עידן פלוס, ובהפרעות מסוימות ולא קריטיות ברשתות הסלולריות ובשידורי טלוויזיה.
שיבושי ה-GPS גרמו מאז יום שישי האחרון להפרעות בשירותים אזרחיים כגון מערכות ניווט סלולרי שאיבדו את המיקום הנכון או קפצו לעשרות קילומטרים מהמיקום האמיתי, וחלק משידורי טלוויזיה מבוססי סטרימינג סבלו מהפרעות חוזרות ונשנות.
אחת ההשפעות המדאיגות ביותר נוגעת לרשתות הסלולר עצמן אך חשוב להדגיש כי באופן יחסי הרשתות הסלולריות פועלות בצורה טובה ביותר יחסית לאירועים. רבות מתחנות הבסיס (האנטנות) מתבססות על סנכרון זמן מדויק במיוחד – עד לרמת מיקרושנייה – לצורך תיאום תדרים, קליטת שיחות והעברת נתונים. את התיאום הזה משיגות התחנות לרוב באמצעות שעונים אטומיים או אותות GPS. ברגע שהאות משתבש, נפגעת היכולת של התחנות לשמור על סינכרון פנימי – דבר שעלול להוביל לאובדן קליטה, איכות שיחה ירודה, או קפיצות ברשת.
במקרים מסוימים, תחנות בסיס מצוידות בשעונים אטומיים פנימיים שנועדו לגבות את מערכת הסנכרון בעת שיבוש או ניתוק זמני מ-GPS. אך לא כל התחנות בישראל מצוידות בשעונים אלה, ובכל מקרה – גם שעון אטומי סוטה עם הזמן ודורש תיקון מול מקור זמן חיצוני. לכן, ככל שהשיבושים נמשכים – כך הולך ונחלש דיוק הסנכרון הסלולרי, במיוחד באזורים מרובי אנטנות כמו ערים גדולות.
משרד התקשורת והרשות השנייה מעדכנים כי לאור הפעילות הביטחונית במסגרת מבצע "עם כלביא" ייתכנו שיבושים בקליטת שידורי עידן פלוס, שעשויים להימשך בתקופה הקרובה. אנחנו פועלים בכדי לצמצם את היקף ואת משך ההפרעות ככל האפשר.
















