על רקע פרסום הצפוי בקרוב של המחירים המעודכנים בשוק הסיטונאי, נפגשו בשבוע שעבר יו"ר דירקטוריון בזק, תומר ראב"ד, ומנכ"ל החברה, ניר דוד, עם שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי. הפגישה התפרשה כניסיון אחרון מצדה של בזק להשפיע על אופן התמחור החדש בטרם יאושר וייחתם סופית.
כפי שנחשף בשבוע שעבר, העבודה הכלכלית במשרד התקשורת בנושא זה הושלמה, והיא ממתינה כעת לחתימתו של השר קרעי. בבזק מתנהל בימים אלה דיון פנימי באשר להשלכות המהלך, במסגרתו נטען בפני ראשי המשרד כי אין מקום להתערבות רגולטורית נוספת בתמחור השוק הסיטונאי האקטיבי. לטענת החברה, בשוק קיימת כבר כיום תחרות משמעותית, עם התבססותן של שלוש תשתיות סיבים אופטיים, וכן נוכח העובדה שרוב השוק פועל כבר במסגרת הסכמי IRU (זכות שימוש בלתי חוזרת) בין ספקיות האינטרנט לחברות התשתית.
למחירי השוק הסיטונאי יש השפעה ישירה על הכדאיות הכלכלית של עסקת העברת הבעלות ב-IBC, גם נוכח הסכמי ה-IRU הקיימים מול סלקום והוט שלכאורה נחשבים מוגנים ומובטחים.
התערבות כזו, סבורים בבזק, עלולה להקטין את הכדאיות הכלכלית להשקעות חדשות ולהרתיע את החברות מהמשך פיתוח והרחבת התשתיות — ובעיקר לפגוע ב-IBC, הנמצאת בעיצומו של תהליך להעברת בעלות.
בבזק מעריכים כי הפחתה אפשרית במחירים הסיטונאיים לא צפויה לפגוע בהכנסותיה בטווח הקצר, הודות להסכמים ארוכי טווח שהיא מחזיקה עם פרטנר וגילת טלקום — הסכמים אשר עדכון תעריפיהם אפשרי רק החל מ-2028.
למרות זאת, בבזק מזהירים כי הורדת המחירים בשלב זה עלולה להביא להתחזקות התחרות סביב הסכמי המשך וללחץ מוגבר מצד השוק על הסכמי IRU עתידיים. הדבר עלול להקשות במיוחד על IBC, שכן פרטנר וגילת טלקום קרובות למיצוי ההסכמים הנוכחיים ובוחנות הרחבה נוספת של היקפי החכרת הקווים.
על פי מידע שהגיע לזמן אוויר https://zmanavir.co.il/internet/29084/ משרד התקשורת גיבש מחירים סיטונאיים בטווח של 50–55 שקלים לחודש — רמות מחירים אשר משקפות למעשה את התמחור בהסכמי ה-IRU שנחתמו בשנים האחרונות. יצוין כי מדובר בשימוע ציבורי, והחלטת המשרד הסופית תתקבל רק לאחר בחינת עמדות כלל הגורמים בשוק. ההערכה היא כי צפוי קרב עז בין השחקנים השונים סביב קביעת המחיר הסופי, כאשר סלקום — שלה כ-50 אלף לקוחות סיבים הפעילים כיום על גבי רשת בזק — צפויה להוביל את הלחץ להוזלה מקסימלית של המחירים.

















אם הם לא דואגים אז למה הם כאן דואגים? האם בבזק זו שיטה להיות מצודאגים משמהו שלא מדאיג כי אולי זה יתחיל להדאיג אותם בעוד שנה למשל?