אחת הסוגיות המהותיות שצפויות לקבל מענה במסגרת השימוע שמשרד התקשורת צפוי לפרסם בקרוב, היא שאלת גישת הוט לתשתיות בזק במסגרת כללי השוק הסיטונאי כפי שנחשף לראשונה בזמן אוויר https://zmanavir.co.il/internet/28662/. מדובר בסוגיה רגולטורית קריטית, אשר עשויה להשפיע באופן דרמטי על ההשקעות בשוק התקשורת בישראל בשנים הקרובות.
הוט, המפעילה כיום שירותי אינטרנט על גבי תשתיות IBC, פורסת סיבים אופטיים בשיתוף פעולה עם החברה, אך פריסתה מוגבלת יחסית. הרוב המכריע של הפריסה של IBC עוברת דרך תשתיות בזק. בסוף השנה צפויה IBC להגיע לפריסה של כ-2.4 מיליון משקי בית בלבד. לעומתה, בזק מתכננת להגיע ללמעלה מ-3 מיליון בתי אב עם רשת הסיבים שלה, מה שעשוי להציב את הוט בעמדת נחיתות תחרותית ניכרת בכל הנוגע לנגישות ללקוחות.
על רקע זה פנתה הוט למשרד התקשורת בדרישה לחייב את בזק לאפשר לה לספק שירות סיטונאי מסוג BSA (Bitstream Access) על גבי תשתיות בזק, בדומה לכל יתר המתחרות בשוק. בבזק מתנגדים לכך בתוקף. עמדת החברה היא כי הוט מהווה עדיין חברת תשתיות מתחרה בפריסה ארצית, ולכן אין הצדקה לחייב את בזק להעמיד לרשותה את תשתיותיה. כך גם סבר עד כה משרד התקשורת, מתוך רצון לחזק את התחרות ברמת התשתיות ולהימנע ממצב שבו הוט תיסוג מהשקעה בפריסה עצמאית.
הסוגיה הפכה מורכבת עוד יותר לאחר שהוט הודיעה על פרישתה מהשקעה ב-IBC. אי הוודאות סביב כוונות בעלי השליטה החדשים ב-IBC לגבי היקף המשך הפריסה רק מעצימה את החשש בהוט, כי חלקים נרחבים מקהל היעד שלה יישארו מחוץ לטווח הסיבים. מכאן נובעת דרישתה לאפשר לה גישה לשירות BSA על תשתיות בזק – דרישה שהיא מגדירה כהכרחית להבטחת תחרות הוגנת ולמניעת אפליה.
עם זאת, במשרד התקשורת קיימת התלבטות אמיתית. הענקת גישה להוט לשירות BSA של בזק עלולה להביא לכך שהוט תחדל למעשה מלהיות חברת תשתיות עצמאית ותהפוך לספקית שירותים בלבד. גישה זו עלולה לפגוע בתחרות ברמת התשתיות, יעד שהמשרד חותר אליו זה שנים. בנוסף, במשרד מעריכים כי ככל שהוט תקבל אפשרות להשתמש בתשתיות בזק, יפחת באופן ניכר התמריץ של IBC להרחיב את פריסתה.
כאמור, השימוע הקרוב, צפוי לכלול גם את הסוגיה הזו בניסיון לאזן בין עידוד התחרות ברמת השירותים לבין חיזוק התחרות ברמת התשתיות.
















