ביטן קורא לביטול חובת העברת מערכות החדשות לירושלים ולמתן ארכה לערוץ 14
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של ח"כ דוד ביטן, קיימה הבוקר (יום ב') דיון חריג העוסק במקום מושבו של מערך החדשות של ערוץ 14. הדיון התקיים לאחר שהרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו דרשה מהערוץ להעביר את שידורי החדשות לירושלים, זאת בעוד הערוץ ביצע השקעה של כ-21 מיליון שקל במתקניו במודיעין.
עמדת יו"ר הוועדה
ביטן פתח את הישיבה בהצהרה שבה הזכיר כי ערוצים אחרים זכו להקלות בדחיית התקופה או במיקום, וביקש לבחון אפשרות דומה עבור ערוץ 14. הוא הוסיף בציניות: "בית המשפט פירש כמסטיק את נווה אילן כירושלים – אז אם זה כך, אולי גם מודיעין היא ירושלים?"
יו"ר הוועדה ציין כי בטיוטת חוק השידורים החדש מבקש משרד התקשורת למחוק את הדרישה להעברת מערכות החדשות לירושלים, ולכן הוא סבור שיש לתת לערוץ ארכה עד לסיום הליכי החקיקה.
עמדות הגורמים המקצועיים
היועץ המשפטי לוועדה
עו"ד איתן עצמון הבהיר כי על פי החוק קיימת חובה להעביר את מקום מושבו של מערך החדשות לירושלים החל מינואר 2025. באשר לערוצים אחרים, הוא הסביר כי פסק דין קודם בעתירת עיריית ירושלים נגד הרשות השנייה הכשיר את פעילותן של מערכות חדשות אחרות בנווה אילן כחלק ממחוז ירושלים.
עו"ד זיו גלעדי, נציג משרד התקשורת, הבהיר כי שאלת יישום החוק הקיים נתונה בסמכותה של הרשות השנייה: "איננו מתערבים בעבודתם. אנו פועלים להבאת הצעת חוק חדשה העוסקת בנושא".
און טדמור, עוזר מנכ"לית הרשות השנייה, מסר כי המועצה תדון בעניין לאחר קבלת תשובת הערוץ לדרישות הרשות.
משרד המשפטים
עו"ד עדי ליברוס, נציגת משרד המשפטים, הגדירה את הנושא כ"שאלת מדיניות" שתובא לדיון במסגרת חוק השידורים החדש. היא ציינה כי לפי הבנתה, החוק הקיים אינו מאפשר מנגנון מתן ארכה, וכי החלת הסנקציות נתונה לשיקול דעתה של הרשות השנייה.
עמדות הגורמים הנוספים
נציגות קשת ורשת
עו"ד נגה רובינשטיין, המייצגת את קשת ורשת, דרשה יישום שוויוני של המדיניות: "אם נווה אילן אינה נחשבת ירושלים, ואם הממשלה אינה רואה צורך בירושלים בתזכיר החקיקה, אנו דורשים מטעמי שוויון כי מדיניות הרשות השנייה תחול על רשת וקשת באופן זהה".
עיריית ירושלים
סגן ראש עיריית ירושלים, יוסי חביליו, התנגד בתוקף למתן ארכה ואיים בהגשת עתירה במקרה כזה. הוא טען: "הערוץ כבר היה בירושלים והודיע על כוונתו לחזור, אך בנה על האפשרות שיאפשרו לו שלא לעשות זאת. זוהי בושה שהממשלה מעלה על נס את ירושלים ביום ירושלים ובפועל פועלת בניגוד לכך".
חביליו הוסיף: "זהו גזר דין מוות לירושלים. אולי נעביר את בירת ישראל למודיעין? קיים מדרון חלקלק – גופים אחרים יבואו ויעזבו את ירושלים. הם השקיעו כסף ביודעין שיפרו את החוק ובנו על לחץ לוביסטי".
עמדות חברי הכנסת
חבר הכנסת שוסטר הביע ביקורת על ערוץ 14 אך תמך בגישה השוויונית: "יש לי מעט דברים טובים לומר על ערוץ 14, אך יש הרבה דברים טובים בגישת היו"ר לפיה צריך מנהג אחד לכולם. הדרישה לחקיקה נפרדת מוצדקת, וכך גם הדרישה מהרשות השנייה לקבל החלטה מושכלת ושוויונית".
שוסטר הוסיף: "מעמדה של ירושלים איתן ואינני מכיר הצעה לשנות את הבירה. שידור חדשות התאגיד הציבורי ראוי להיות מירושלים, למשרדי הממשלה יש היגיון, אך בערוצים פרטיים איני רואה חובה".
ח"כ ולדימיר בליאק מתח ביקורת חריפה על יו"ר הוועדה: "יש חוק וצריך לקיים אותו. אתם מעניקים ללא הרף הטבות לערוץ הזה, שהוא ערוץ הבית של מפלגתכם, וזה צריך להיעצר מאחר שכבר אינו נעים".
עם זאת, הוא הסכים לצורך בשינוי החוק: "החוק הזה הוא משנת 1992, כאשר אז היו שני ערוצים ובימינו יש 300. לכן הוא אנכרוניסטי לחייב את כולם לשדר מירושלים, ואכן יש לתקן את החוק".
יו"ר הוועדה ביטן סיכם את הדיון בהבחנה בין ערוצים ממלכתיים לפרטיים: "ערוץ ממלכתי אכן צריך לשדר מירושלים, אך אין סיבה לחייב ערוצים פרטיים".
על רקע זה, ביקש ביטן:
- ממשרד התקשורת – להביא הצעת חוק ממשלתית בעניין ביטול החובה
- מהרשות השנייה – להפעיל שיקול דעת ולתת אפשרות ארכה
ביטן הדגיש: "בכל מקרה, הטיפול צריך להיות שוויוני לכל הערוצים".
















