סכנת סגירת רשתות דור 2-3: הבכירים מזהירים – משרד התקשורת משיב
גורמים בענף הסלולר מתריעים מפני פגיעה קשה במערכות IoT חיוניות – מהמשרד נמסר כי האחריות היא בידי החברות, לצד צעדים שננקטו להיערכות
בכירים בענף הסלולר מזהירים כי הסכנה האמיתית בסגירת רשתות דור 2-3 איננה אצל הלקוחות הפרטיים, אלא בשוק ה-IoT ובמערכות החיוניות המסתמכות על ההתקנים הללו. "הלקוח הפרטי שלא נערך בזמן יגלה שהטלפון שלו לא עובד, ובאותו יום או למחרת ירכוש מכשיר חדש. הוא לא הבעיה – הוא יסתדר. הבעיה היא עשרות אלפי התקנים שעדיין מחוברים לרשתות הישנות", אמרו גורמים בענף לזמן אוויר בתגובה לפרסום אמש https://zmanavir.co.il/cellular/29654/ על היקף הלקוחות שנותרו פעילים בדור הישן.
איום על תשתיות ומערכות חיוניות
לדברי אותם גורמים, אם סקטורים חיוניים לא ייערכו בזמן, עלול להיגרם כאוס לא קטן. בין הדוגמאות שהוזכרו: רכבים מצוידים ב-SIM כחלק מחבילת שירות מובנית הפועלת על דור 3 – אלפי נהגים ייכנסו ב-1.1.2026 לרכבם ויגלו שמערכות הניווט, כמו Waze, אינן פועלות. המכשור הרפואי בבתי החולים, שחלקו עדיין פועל על דור 3, עלול להפסיק לעבוד באופן פתאומי ולפגוע ביכולת לטפל בחולים. בנוסף, מכולות מטען המנוטרות בסימים בינלאומיים, מסופונים במסעדות, קופות רושמות, רמזורים, אוטובוסים, תחנות אוטובוס ושערים חשמליים – כולם עלולים להיתקע אם לא יותאמו בזמן. "מי בכלל יודע היכן נמצא הסים של השער שלא ייפתח בשעת חירום?" תהה אחד הגורמים.
הגורמים טוענים כי משרד התקשורת מתמהמה ומבזבז זמן יקר, שכן תהליכי ההחלפה לוקחים זמן רב. לדבריהם, המשרד היה צריך כבר לצאת בקמפיין ציבורי חירום ולא להמתין לרגע האחרון.
צעדי ההיערכות של משרד התקשורת
במשרד התקשורת דוחים את הטענות ומבהירים כי האחריות ליידע ולהיערך היא קודם כול של חברות הסלולר ושל הלקוחות. "הבהרנו לחברות פעמים רבות שהחובה ליידע את הלקוחות היא עליהן. הן מכירות את לקוחותיהן – אם מדובר בחברת שערים, חברת מעליות או כל גורם אחר – והן יודעות מי מהלקוחות מחזיק ציוד בעייתי", אומרים במשרד.
לדבריהם, המשרד איפשר לכל חברה שמעוניינת בכך להשאיר חלק קטן מרשת דור 2 פעיל לשימושי Machine-to-Machine, כך שהמעבר לדור 4 לא יפגע בהתקנים קריטיים. "הצעד הזה מצריך רוחב פס זעיר – כ-600 קילו־הרץ בלבד – מתוך עשרות מגה־הרץ, ולכן אינו פוגע בסגירת הרשתות. בפועל, רק סלקום פנתה וביקשה, וקיבלה אישור".
עוד הוסיפו כי המשרד פנה פעמים רבות למשרדי הממשלה ולגופים חיוניים – בהם משרד הבריאות, רשות הטבע והגנים, גורמי ביטחון וקופות החולים – בבקשה שימפו את הציוד המסתמך על רשתות ישנות ויערכו להחלפתו. "האחריות למפות ולהיערך היא של כל משרד וגוף במגזרו", אמרו.
המשרד מנהל מעקב חודשי אחר דיווחי החברות על מספר המנויים והתקני ה-M2M. נכון להיום, כ-10% מההתקנים הללו עדיין לא עברו לדור חדש – מספר שנחשב נמוך באחוזים אך גבוה מאוד בכמות בפועל. המשרד התיר לחברות להשתמש בכלים אגרסיביים יותר להודיע ללקוחות, בהם SMS ממוקדים, הודעות קוליות בתחילת שיחה והגברת פעילות מול אוכלוסיות מבוגרות בשיתוף המשרד לשוויון חברתי.
"אנחנו יודעים שלא נגיע עד אחרון המשתמשים עד מועד הסגירה, אבל נעשה הכול כדי לצמצם את הפגיעה", סיכמו במשרד. "האחריות לתחזוקת שירות ללקוחות היא של החברות – הן מכירות את הלקוחות שלהן היטב ויודעות מה עליהן לעשות כדי לשמור על רציפות השירות".
















