מנכ"ל משרד התקשורת: סיבים כמעט בכל בית – דור חמישי בפיגור
סקירה כללית של מצב השוק והחזון להמשך
בכנס "מובילים בתקשורת" שנערך בשדרות, ביום חמישי האחרון, סקר מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, את עיקרי העשייה של המשרד והציג את האתגרים המרכזיים לשנים הקרובות. בדבריו התמקד מקדסי בשני התחומים המרכזיים של ענף התקשורת – תשתיות נייחות ותשתיות סלולריות – והציג את הצעדים שננקטים על מנת להבטיח את המשך החדשנות, התחרות והשירות לכלל אזרחי ישראל.
סיבים אופטיים – פריסה רחבה והיערכות לעתיד
מקדסי הדגיש כי ישראל נמצאת כיום ברמת פריסה כמעט מלאה של סיבים אופטיים, המגיעים ל-95% ממשקי הבית – נתון חריג בקנה מידה עולמי. ישראל מדורגת כיום במקום ה-12 בעולם בקצב הורדת נתונים ברשתות נייחות, אך הבהיר כי אין להסתפק בכך. "כל שנה הביקוש לתעבורת נתונים עולה ב-25%-30%. ב-2030 נצטרך להתמודד עם ביקוש גבוה פי שלושה ופי ארבעה מהיום", אמר.
המשרד מיישם את מתווה פריסת הסיבים ומפקח על עמידת החברות הזוכות במכרזי התמרוץ. השנה צפוי להתפרסם מכרז נוסף שמטרתו להשלים את החיבור לכ-1% ממשקי הבית שנותרו ללא פריסה. לצד זאת, המשרד מפחית משמעותית את מחירי הגישה לקנים – עד שני שלישים בתוך שנתיים – כדי לאפשר ליותר חברות להיכנס לשוק ולהאיץ את התחרות.
מקדסי ציין כי מחירי שירותי האינטרנט בישראל כבר נמוכים מהממוצע ב-OECD, הישג יוצא דופן על רקע יוקר המחיה הגבוה בארץ. המטרה לשנים הקרובות היא לשמור על יתרון זה ולהבטיח נגישות לכל משק בית, כולל בפריפריה.
הוא הזכיר כי תשתיות הסיבים שנטמעות כיום ישפיעו על עשרות השנים הבאות, עד 2050 ואף 2070, ולכן ההחלטות שמתקבלות היום בנוגע לשוק הנייח הן קריטיות להמשך החדשנות והקדמה של המדינה.
במקביל לרפורמות במחירי הגישה לקנים, מקדסי ציין כי המשרד מתכוון להרחיב את בחינת התחרות גם אל המגזר העסקי. לדבריו, הפחתת מחירי התשתית בשני שלישים נועדה בראש ובראשונה להקל על כניסת חברות חדשות וליצור תחרות אמיתית מול בזק, אך השלב הבא הוא לבחון כיצד ניתן לשפר את מצב השוק העסקי, שבו בזק מחזיקה עדיין בעמדת שליטה מובהקת. "אחרי שפתחנו את השוק הקמעונאי לתחרות רחבה יותר, הגיע הזמן לבדוק איך אנחנו מייצרים תנאים הוגנים גם לעסקים", אמר מקדסי.
רשתות סלולר – הכיסוי הנמוך והצורך בצפיפות אתרים
בזירת התקשורת הניידת הציג מקדסי תמונה מורכבת בהרבה. נכון לתחילת 2025, רק שליש מאוכלוסיית ישראל נהנית מכיסוי דור חמישי – שיעור נמוך מהממוצע העולמי ומהמדינות המובילות באירופה. "הרשתות הקיימות אמנם איכותיות, אך כדי לעמוד בדרישות של הדורות הבאים נצטרך הרבה יותר אתרים ובצפיפות גבוהה", אמר.
המשרד פועל להנגיש נכסים ציבוריים וממשלתיים לטובת הקמת אתרי סלולר במחיר מופחת, כולל נכסים של מינהל הדיור הממשלתי, רכבת ישראל וגופים נוספים. לצד זאת, הרשויות המקומיות ישולבו במיזם באמצעות מענקי תמרוץ של עד 60 אלף שקל לכל אתר חדש, או 30 אלף שקל לאתר קטן. מקדסי ציין כי רשויות מקומיות שיבחרו להצטרף למהלך ייהנו משירות משופר לתושב, מקידום לכיוון "עיר חכמה", וגם מתמרוץ כספי משמעותי שעשוי להגיע עד חצי מיליון שקל לרשות.
במקביל פועל המשרד להגדיל את היצע התדרים. מהלך מרכזי בתחום זה יהיה סגירת רשתות דור 2 ו-3 בסוף דצמבר 2025 – מהלך שישחרר משאבי תדרים לטובת שיפור רשתות הדור הרביעי והחמישי. "מדובר בצעד גדול קדימה, אבל הציבור חייב לדעת שמאות אלפי מכשירים ישנים יפסיקו לפעול בראשית 2026", הזהיר מקדסי.
הוא הציג גם בשורה נוספת – פתיחת האפשרות לאוניברסיטאות, מפעלים ורשויות מקומיות להקים רשתות פרטיות עצמאיות. מהלך זה צפוי להכניס שחקנים חדשים לשוק ולחזק את התחרות מול חברות הסלולר הקיימות. לדבריו, רגולציה מקלה תאפשר כניסה של גופים נוספים ותיצור שוק מגוון ודינמי יותר.
אכיפה, שקיפות וחזון לשנים הבאות
מקדסי הציג כלים חדשים להגברת האכיפה והשקיפות. השבוע נערכה נסיעת הדרייבטסט הראשונה בישראל – כלי שמאפשר למדוד את איכות הרשתות בשטח ולאכוף את חובות הכיסוי של החברות. "אנחנו נחרוש את ישראל לאורכה ולרוחבה ונבדוק עמידה בהתחייבויות", אמר.
בנוסף, עוד השנה יושק דשבורד לאומי לציבור שיציג ברמת יישוב איזו חברה מספקת את השירות הטוב ביותר. "זהו כלי שיצור לחץ תחרותי נוסף על המפעילים", הוסיף.
בדבריו חזר מקדסי על החזון המרכזי: שוק תקשורת תחרותי, חדשני ונגיש לכל אזרח, מהצפון ועד הדרום. "ב-2030, 2050 וגם 2070 עדיין נשתמש בסיבים אופטיים – מה שאנחנו עושים היום ישפיע עשרות שנים קדימה", סיכם.
הכנס, שבו השתתפו קרוב לאלף איש, סימן מבחינת המשרד נקודת ציון משמעותית בדרך ליישום המדיניות החדשה. "חששנו מהיענות נמוכה, אבל המציאות הוכיחה אחרת. הקהל הגדול שהגיע הוא ההוכחה שהנושא חיוני לכולנו", אמר מקדסי בנאום הסיכום.
















