כפי שנחשף ב"זמן אוויר" חברת ביקומיוניקיישן ("ביקום") הנשלטת ע"י קרן סרצ'לייט האמריקאית, צפויה לקבל בקרוב את האישור לרדת מתחת לרף האחזקה של 15%, וזאת לאחר שקיבלה אישור לרדת מתחת לאחזקה של 25%, הרף המינימאלי שהוגדר מאז ומתמיד כרף שבעל השליטה בבזק מחוייב להחזיק. כזכור, בעקבות האישור לרדת מתחת לאחזקה של 25% מכרה ביקום לאחרונה מניות בזק בהיקף של כ – 11%, בשני מהלכים.
האישור לרדת מתחת לרף אחזקה של 15% ממניות בזק, מעביר את ביקום ממצב של היתר שליטה למצב של היתר אחזקה. היתר האחזקה מאפשר להם לרדת מתחת לרף ה – 15% אבל עדיין להחזיק מעל 5% ממניות בזק, דבר שאסור היום על כל בעל מניות אחר (למעט גופים מוסדיים להם מותר להחזיק 7.5%).
אישור היתר האחזקה מחייב את אישור שר התקשורת ואת אישור ראש הממשלה, בהתייעצות עם שר הביטחון. כיצד הצליחה קרן סרצ'לייט לשכנע את משרד התקשורת ואת השרים, ואפילו את ראש הממשלה, לאשר לה מהלך כל כך חריג זה נשאר עדיין בגדר תעלומה אחת גדולה. כפי שהתבטא פעם בכיר בשוק, בעלי השליטה שהיו בעבר בבזק היו מוכנים "להרוג" כדי לקבל היתר דומה, אבל היום אנחנו חושפים מה הבטיחה הקרן תמורת האישור לרדת משליטה והיכולת לפזר את מניות בזק שברשותה בשוק, באופן שיהפוך את בזק לחברה ללא גרעין שליטה.
ע"פ המתווה, שגובש ע"י משרד עורכי הדין מיתר, והוצג למשרד התקשורת לראשונה בשנת 2021, ובהמשך במספר מועדים, כולל בפנייה רשימת לשר קרעי ביוני 2023, הציגה סרצ'לייט את המתווה הבא:
– לביקום יינתן אישור מראש לרדת בהיקף האחזקה לרף שליטה מופחת ומוסכם של 15% במקום 25% (דבר שדרש את תיקון צו הבזק מהלך שכאמור כבר בוצע)
– בהמשך, מתן אישור מראש לביקום לפזר את מניות השליטה בבזק ולרדת מתחת לרף 15%.
– היתר השליטה שמחזיקה ביקום יוחלף בהיתר אחזקה.
– במקביל מסכימה ביקום כי יוגבל כח ההצבעה של בעלי השליטה (ביקום/סרצ'לייט) ותבוטל לחלוטין יכולת ההשפעה שלהם על החברה.
ע"פ ההצהרות שהוגשו, ביקום מתחייבת כי יהיה זה באחריותה לוודא כי מתחת לאחזקה של 15% לא יופעלו על ידה כל אמצעי שליטה. עוד היא מתחייבת כי עם הירידה מתחת לרף 15%, יתפטרו מיד שני דירקטורים מטעמה, כך שיישאר בדירקטוריון החברה רק נציג אחד מטעמה עד לשלב בו תרד באחזקה מתחת ל -5%. ע"פ הצהרת ביקום, הירידה באחוזי האחזקה תבטיח כי ביקום/סרצ'לייט לא תוכל להפעיל כל אמצעי שליטה בבזק משלב זה ואילך. ככל שיבחרו דירקטורים חדשים במקום אלו שהתפטרו, ביקום מתחייבת לא להציע מועמדים מטעמה.
התחייבויות אלו שניתנו על ידי ביקום, כולל במכתב שעליו חתום מנכ"ל ביקום, תומר ראב"ד, לשר התקשורת שלמה קרעי, מציפות את הקונפליקט המתעורר כיום כפי שעלה בראיון עם יו"ר ועד עובדי בזק, איציק בסלו https://zmanavir.co.il/internet/30300/. ע"פ העובדים, המצויים במשבר אמון קשה עם בעלי השליטה, ויש להם הערכה נמוכה מאוד ליו"ר החברה ראב"ד, ההתחייבויות שנתנה סרצ'לייט מחייבות את התפטרותו של ראב"ד. בעיני העובדים, יו"ר החברה, שבבזק הוא בעל סמכויות רחבות במיוחד שכן הוא משמש כמנכ"ל הקבוצה בפועל, סמכויות שבעצם נלקחו ב- 2007 ממנכ"ל בזק והואצלו ליו"ר, ותפקיד היו"ר הוא למעשה אמצעי השליטה המשמעותי ביותר. יו"ר החברה מוגדר גם בבזק כמקבל ההחלטות הראשי. מנגד, נטען, כי מותר לביקום להשאיר דירקטור אחד (הוא עצמו), וכי הדירקטוריון יכול להחליט ולבחור את אותו דירקטור כיושב ראש, גם אם הוא משמש במקביל כמנכ"ל ביקום, בעלת השליטה שהתחייבה כאמור לא לשלוט יותר.
התעלומה הגדולה ביותר כרגע היא מהי עמדתה של קרן סרצ'לייט שבשלב זה שומרת על שתיקה מוחלטת. האם סרצ'לייט מוכנה להיכנס לעימות עם העובדים, ואולי אף לסכן את היתר האחזקה שלה, סביב סוגיית המשך כהונתו של ראב"ד כיו"ר הדירקטוריון או שבסופו של דבר תחליט להוריד את ראב"ד מהעץ ולהסתפק במימוש מניותיה בבזק, תוך שהיא גוזרת רווחים של מאות אחוזים. בשבועות הקרובים נדע יותר לאן הסיפור המרתק הזה מתגלגל.
















