סגירת רשתות דור 2-3: המפעילים חלוקים, לגבי המתווה המדורג הנכון
חלק מהחברות רואות במהלך צעד סביר – אחרות מזהירות מפני בלגן וממליצות לסגור את הרשתות במכה אחת עם דחייה קלה
נראה שלא כל המפעילים אוהדים את הרעיון הנבחן במשרד התקשורת ושנחשף בזמן אוויר https://zmanavir.co.il/cellular/30529/, לפיו תתאפשר הארכה זמנית של פעילות רשתות דור 2-3 בתדר 2,100 מגה הרץ בלבד. משיחות עם בכירים בענף עולה כי הדעות בנושא חלוקות: יש הרואים בכך פתרון סביר והגיוני, ויש מי שסבורים שמדובר בצעד שייצור כאוס בשוק. אחרים טוענים כי דווקא סגירה ואפילו עם דחייה בתאריך מוחלטת ומידית של הרשתות – "הסרת הפלסתר במכה אחת" – תאפשר לשוק להתארגן מהר יותר ולשדרג את עצמו באופן טבעי.
בימים הקרובים צפוי המשרד לפנות רשמית לחברות הסלולר ולבקש את עמדתן ביחס לחלופות השונות. אף שראשי המשרד ממשיכים להצהיר כי יעד הסגירה נקבע ל-31 בדצמבר השנה, במשרד מודעים לכך שכמות המכשירים וההתקנים שאינם תומכים בדור 4 ו-VoLTE עדיין משמעותית, ולכן סגירה חדה עלולה לגרום לשיבושים חמורים – ואף לסכנה לחיי אדם במקרי חירום.
מתווה ביניים: סגירה חלקית בתדרים נמוכים
הרעיון המרכזי שעליו שוקדים במשרד הוא לאפשר סגירה הדרגתית: לסגור את הרשתות הפועלות בתדרים הנמוכים ולהותיר זמנית רק את התדר הגבוה (2,100 מגה הרץ). מהלך כזה עשוי לרכך את הסגירה ולאפשר למכשירים ישנים להמשיך לפעול לפרק זמן נוסף, אך בשל טווח קליטה קצר יותר בתדר הגבוה – חלק מהלקוחות יחוו ירידה באיכות השירות וייאלצו לשדרג את המכשיר. במקביל יוכל המשרד לפנות את התדרים הנמוכים החיוניים לפרויקטים אחרים.
התנגדויות: חשש מגל פניות ונטישת לקוחות
בחלק מהחברות נשמעים קולות המתנגדים למהלך, בטענה כי הוא ייצור בלבול המוני. ברגע שהקליטה תיעלם פתאום – הלקוחות לא יתקשרו לשאול, הם פשוט יעברו למפעיל אחר, טוען אחד הבכירים. אחרים סבורים כי עדיף ליישם שלב ביניים אחר – השבתת שירותי הדאטה בלבד, תוך השארת אפשרות להוצאת שיחות. כך תישמר היכולת הבסיסית לשיחות חירום, אך התקנים מבוססי דאטה (כמו שערים או מערכות חכמות) יפסיקו לפעול וידרשו טיפול מצד בעליהם.
הצעה נוספת: סגירה מדורגת לפי יעדים חודשיים
חלק מהמפעילים מתכוונים להציע למשרד מודל סגירה מדורגת כמותית – התחייבות לצמצם מדי חודש מספר קבוע של התקנים ישנים לאורך כחצי שנה, עד להשלמת הסגירה. לפי המציעים, מודל כזה ישמור על רציפות שירות ויאפשר לחברות להתכונן טכנית ושיווקית למעבר לדור 4 ו-5.
ביקורת על המשרד: היעדר קמפיין הסברה לציבור
בקרב המפעילים יש גם ביקורת על משרד התקשורת שלא מוביל קמפיין ציבורי נרחב בנושא. "המשרד הפיל את האחריות עלינו, אבל הלקוחות לא מאמינים באמת שהרשתות ייסגרו", אומר גורם בכיר באחת החברות. לדבריו, החברות מיצו את יכולת השכנוע שלהן, וכעת רק מהלך ממשלתי רחב יכול להעלות את המודעות ולהפחית את הזעזוע עם תחילת הסגירה.
גם בתוך המשרד עצמו הדעות חלוקות – חלק מהגורמים סבורים שקמפיין הסברה הוא הכרחי, בעוד אחרים סבורים שההשפעה שלו תהיה שולית לאור תקציב מוגבל. כך או כך, לאור ההתנגדויות מבפנים ומבחוץ, נראה כי ההחלטה הסופית על מתווה הסגירה עדיין רחוקה מיישום, וייתכן שגם הדדליין לסוף השנה יזוז.
















