המדינה בוחנת שדרוג רגולטורי לדואר פיננסים
צוות בין משרדי יבחן מודל אסדרה חדש שעשוי לאפשר תחרות ישירה מול הבנקים
מנכ"ל משרד התקשורת אלעד מקדסי ויו"ר הרשות לניירות ערך ספי זינגר הודיעו על הקמת צוות בין משרדי שיבחן מחדש את מבנה האסדרה של פעילות חברת דואר פיננסים (לשעבר בנק הדואר). המהלך, שמובל על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, נועד לחזק את התחרות בשוק השירותים הפיננסיים ולהוריד חסמים המעכבים מהציבור גישה לשירותים מתקדמים ונגישים יותר.
דואר פיננסים מספקת כיום שירותים פיננסיים לכחצי מיליון משקי בית בישראל. החברה מפעילה חשבון בבנק ישראל, מחוברת למסלקות התשלומים המרכזיות ומפעילה חדרי מזומנים בפריסה ארצית רחבה – תשתיות שמאפשרות לה להציע שירות בסיסי ונגיש לכלל האוכלוסייה, כולל בפריפריה. היא גם מבצעת שירותי תשלום בהיקפים משמעותיים עבור משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וארגונים עסקיים.
אלא שלמרות התשתיות והיכולות התפעוליות, דואר פיננסים מוגבלת כיום למתן שירותים בסיסיים בלבד: היא אינה רשאית להעמיד אשראי, לא לאשר חריגה ביתרת החשבון ולא לשלם ריבית על יתרות חיוביות. המשמעות היא שהחברה, למרות פריסה ויכולות, אינה יכולה להתחרות ישירות בתאגידים הבנקאיים.
הצוות הבין משרדי: לבחון אסדרה מודרנית ופתיחת שוק
הצוות החדש יבחן העברה של דואר פיננסים למסגרת אסדרה מודרנית בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום. אחת האפשרויות המרכזיות שנבחנות היא קביעת הרשות לניירות ערך כרגולטור המפקח על פעילות החברה. מהלך כזה עשוי לאפשר פיתוח מוצרים ושירותים חדשים, ירידה בעלויות לציבור וחיזוק התחרות מול הבנקים.
הצוות כולל נציגים ממשרד התקשורת, הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר, והוא צפוי להגיש את המלצותיו עד 31 בינואר 2026.
היוזמה משתלבת במדיניות רחבה של הרשות לניירות ערך להגברת התחרות בתחום הפיננסים ולפתיחת שוק התשלומים לשחקנים חדשים. בשנה האחרונה העניקה הרשות לראשונה רישיונות למתן שירותי תשלום לארבע חברות פינטק – צעד שנתפס כנקודת מפנה בתחרות מול המערכת הבנקאית והרחבת האפשרויות לציבור.
במשרד התקשורת אומרים כי אם יוחלט על אסדרה מתקדמת לדואר פיננסים, היא תוכל להפוך משחקן בסיסי לשחקן מהותי המציע שירותים רחבים ותחרותיים יותר, ולהגביר את הלחץ על המערכת הבנקאית המסורתית.
















