משרד התקשורת מקדם פטור מאגרות תדרים לשיחות חירום בדור 2
מהלך רגולטורי חדש מבקש להשאיר שתי רשתות דור 2 פעילות עד סוף 2028 כדי להבטיח שכל אזרח יוכל לבצע שיחות חירום – גם לאחר סגירת הדורות הישנים
משרד התקשורת פרסם טיוטת תקנות חדשה שנועדה להתמודד עם פער משמעותי שהתגלו בו בשיחות חירום על גבי רשתות דור 4. לפי דברי ההסבר, חלק מדגמי הטלפונים בישראל אינם תומכים כראוי בשיחות חירום באמצעות VoLTE, ולכן קיימת סכנה כי לאחר סגירת רשתות דור 2 ודור 3 לא יוכל כל אדם לבצע שיחה למוקדי 100, 101 ו-102.
כדי למנוע מצב זה, המשרד מבקש להשאיר פעילות של שתי רשתות דור 2 המבוססות על טכנולוגיית GSM, שישמשו באופן בלעדי לשיחות חירום. עבור הפעלת רשתות אלה יוקצו למפעילים תדרים בהיקף של 4MHz – ללא חובת תשלום אגרה שנתית. התקנות מוצעות כהוראת שעה ויחולו בין 1 בינואר 2026 ל-31 בדצמבר 2028.
שתי רשתות דור 2 לצורך שרידות וגיבוי
המשרד מסביר כי תמיכה בהיקף שיחות חירום דורשת 2MHz לערוץ השידור ו-2MHz לערוץ הקליטה, ומכאן נקבע היקף ההקצאה הכולל של 4MHz לרשת. נוסף לכך, לפי הטיוטה, התבססות על רשת אחת בלבד מהווה סיכון, ולכן יש צורך בשתי רשתות דור 2 נפרדות המשמשות לצורך גיבוי, שרידות והגדלת הקיבולת בעת אירוע חירום.
בדברי ההסבר נטען כי המשרד זיהה לאחרונה בעיה רחבה: גם מכשירי טלפון המתיימרים לתמוך בדור 4 ובשיחות VoLTE אינם מצליחים לבצע שיחות חירום לפי הסטנדרטים המקובלים בתעשייה. כתוצאה מכך, המשרד צפוי לפרסם שימוע לחובת המפעילים שמחזיקים תשתית דור 2, כדי להבטיח שכל תושב בישראל יקבל מענה בעת הצורך.
פטור מאגרות לצורך מטרה ציבורית
התקנות הקיימות מחייבות מפעילי סלולר לשלם אגרה שנתית לפי רוחב הפס המוקצה להם. גובה האגרה עבור 4MHz בתחומי התדר הרלוונטיים מגיע לכ-5 מיליון שקל בשנה. אולם בטיוטה מוצע כי הפטור יחול בשל העובדה שמדובר בהפעלה לצורך שירות ציבורי, ולא בפעילות מסחרית.
המשרד מציין כי הפטור יינתן אך ורק כל עוד התדרים משמשים לשיחות חירום ברשת דור 2, וככלל אינו מבטל תשלומים אחרים החלים על מפעילי הסלולר.
















