בלי חשמל אין אינטרנט
משרד התקשורת מחייב יידוע על תלות שירותי הסיבים באספקת חשמל ביתית והצורך בגיבוי חשמלי
משרד התקשורת פרסם טיוטת תקנות חדשה המטילה על ספקי התקשורת חובת יידוע מפורשת ללקוחות בדבר התלות של שירותי אינטרנט באספקת חשמל בבית הלקוח, זאת על רקע המעבר ההדרגתי מרשתות נחושת לרשתות אולטרה רחבות-פס מבוססות סיבים אופטיים.
לפי עמדת המשרד, בעוד שברשתות נחושת שירותי התקשורת נשענו על גיבוי חשמלי מרכזי והמשיכו לפעול גם בעת הפסקות חשמל, שירותי אינטרנט המסופקים על גבי רשתות סיבים תלויים באספקת חשמל לציוד הקצה הביתי. במקרה של שיבוש באספקת החשמל, השירות אינו זמין – גם אם תשתית הסיבים עצמה ממשיכה לפעול.
לא הרשת אלא הציוד בבית
במשרד התקשורת מבהירים כי רשת ה-GPON עצמה היא רשת אופטית פסיבית שאינה דורשת אספקת חשמל בבית הלקוח. הסיב האופטי והמפצלים שבין המרכזיה לבית אינם תלויים בחשמל מקומי, והאספקה החשמלית הנדרשת לרשת מצויה בצד הספק.
עם זאת, ציוד הקצה הביתי – מודם הסיבים, הנתב וציוד הקצה שמחובר אליהם – מחייב אספקת חשמל רציפה בבית המנוי. בהפסקת חשמל, ציוד זה מושבת, והגישה לאינטרנט נפסקת, אלא אם הותקן פתרון גיבוי חשמלי ביתי.
בבדיקות שביצע המשרד עלה כי מרבית הצרכנים אינם מודעים להבחנה הזו, ואינם מבינים כי גם כאשר תשתית הסיבים עצמה אינה נפגעת, השירות בבית תלוי לחלוטין בחשמל המקומי.
חובת יידוע ולא חובת אספקה
התקנות המוצעות אינן מחייבות את ספקי התקשורת לספק גיבוי חשמלי או לסבסד פתרונות כאלה, אלא קובעות חובת יידוע והסברה בלבד. ספק מורשה שמעניק שירות גישה לאינטרנט התלוי בחיבור לחשמל בבית הלקוח יחויב להודיע למנוי כי במקרה של הפסקת חשמל השירות לא יהיה זמין.
בנוסף, יחויבו הספקים להמליץ על רכישת והתקנת גיבוי חשמלי ביתי, ולהבהיר כי ניתן לרכוש פתרון כזה גם באופן עצמאי ולא דרך הספק. המידע יימסר בעת ההצטרפות לשירות, בחשבונית הראשונה שלאחר ההצטרפות, אחת לשנה, באתר האינטרנט של הספק, וכן כחלק ממסמכי ההתקשרות החוזיים.
התקנות מוצעות כהוראת שעה לתקופה של שלוש שנים, וייכנסו לתוקף בתוך 90 יום ממועד פרסומן. במשרד התקשורת מציינים כי ההסדר ייבחן מחדש בתוך שנתיים, בהתאם לחוק עקרונות האסדרה, כדי לבדוק את רמת המודעות בציבור ואת הצורך בהרחבה או התאמה של החובות בעתיד.
השורה התחתונה של המהלך ברורה: בעידן הסיבים האופטיים, האחריות לרציפות השירות בעת הפסקת חשמל עוברת אל בית הלקוח. הספקים לא יחויבו לדאוג לגיבוי – אך כן יחויבו לוודא שהציבור מבין את המשמעות.

















ברשתות נחושת שירותי התקשורת נשענו על גיבוי חשמלי מרכזי והמשיכו לפעול גם בעת הפסקות חשמל?????????????
…..בדיחת השנה .
כבר מזמן שבבזק יש ארונות שכונתיים מבוססי מצברים שמשתתקים אחרי יממה ומותירים את כולם נטולי תקשורת ( בתקווה שהרשת הסלולרית ממשיכה לעבוד אבל גם אלה משתתקות אם יש הפסקות חשמל משמעותיות).