מנכ"ל אריקסון בדאבוס: הדחף לריבונות טכנולוגית באירופה מסוכן ליבשת
ביורן אקהולם מזהיר מהתרחקות מארה"ב וקורא לשיתוף פעולה במקום ניסיון לבנות חלופות יקרות
מנכ"ל אריקסון, ביורן אקהולם, הזהיר בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי המאמץ שמוביל האיחוד האירופי לצמצם את התלות בטכנולוגיה אמריקאית ולחתור ל"ריבונות דיגיטלית" עלול להיות מהלך מסוכן עבור אירופה. לדבריו, היבשת אינה מחזיקה כיום ביכולת ממשית להפוך לעצמאית טכנולוגית, וניסיון כזה עלול לייצר יותר נזק מתועלת.
בריאיון לתקשורת הכלכלית שנערך בשולי הכנס, אמר אקהולם כי הוא מודאג מהנרטיב שמתחזק באירופה סביב ריבונות טכנולוגית, והדגיש כי אין מדובר ביעד ריאלי בטווח הנראה לעין. "אני לא חושב שלאירופה יש היום את היכולת להיות ריבונית באמת", אמר, והוסיף כי המהלך עלול להוביל לעלויות גבוהות יותר ולפגיעה בתחרות.
חשוב להדגיש כי האיחוד האירופי לא הכריז באופן רשמי על מהלך של התנתקות טכנולוגית מארה"ב, ולא קיימת כיום מדיניות מוצהרת של חרם או ניתוק משווקים אמריקאיים. עם זאת, בשנים האחרונות מתפתח באירופה שיח מדיניות רחב סביב המושג 'ריבונות דיגיטלית', שבמסגרתו מקודמות יוזמות לחיזוק יכולות טכנולוגיות מקומיות, צמצום תלות בספקים חיצוניים ופיתוח תשתיות עצמאיות בתחומים כמו ענן, נתונים ובינה מלאכותית. אזהרותיו של מנכ"ל אריקסון אינן מכוונות להחלטה רשמית קיימת, אלא לחשש מפני הכיוון שאליו עשוי להתפתח השיח הרגולטורי, אם יהפוך ממדיניות של חיזוק פנימי למדיניות של הסתגרות ופגיעה בשיתופי פעולה גלובליים.
חשש מהעמקת הקרע עם ארה"ב
אקהולם הזהיר כי ניסיון לבנות חלופות אירופיות לטכנולוגיות אמריקאיות, במיוחד בתחומים כמו שבבי AI ושירותי ענן, לא רק שייקר משמעותית את העלויות עבור חברות וצרכנים, אלא גם עלול להעמיק את הקרע בין אירופה לארה"ב. הדברים נאמרים על רקע מתיחות גוברת ביחסים בין וושינגטון לבריסל, בין היתר בעקבות איומים מצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להטיל מכסים על מדינות באיחוד האירופי.
לדבריו, אירופה צריכה להיזהר מ"תגובת יתר" ולהעדיף מסלול של שיתוף פעולה עם השוק האמריקאי במקום ניסיון לנתק תלות ולבנות אקוסיסטם טכנולוגי סגור. "אנחנו צריכים למצוא דרך לעבוד יחד", אמר אקהולם, והביע תקווה שהצד האירופי לא ייגרר למהלכים אסטרטגיים שעלולים לפגוע בכלכלה הדיגיטלית של היבשת.
נהנים מחסימת הסינים, חוששים מהתנתקות מהאמריקאים
אריקסון ונוקיה, שתי ספקיות ציוד הרשת הגדולות באירופה, נהנו בשנים האחרונות מהמהלך שהוביל הממשל האמריקאי להגבלת פעילותן של וואווי ו-ZTE מטעמי ביטחון. הגבלות אלה הובילו לאיסור על שימוש בציוד סיני במספר מדינות באירופה, וחיזקו את מעמדן של החברות האירופיות בשוק.
אולם כעת, עם התגברות הקריאות באירופה להפחית גם את התלות בטכנולוגיה אמריקאית, אקהולם מזהיר כי מדובר בצעד מסוכן בהרבה. לדבריו, בעוד שהמהלך מול הספקיות הסיניות נבע משיקולי ביטחון לאומי, הניסיון להתרחק מארה"ב נשען בעיקר על שיקולים פוליטיים ועלול לפגוע באינטרסים הכלכליים של אירופה עצמה.
רמזים להעתקת המטה לארה"ב
ברקע הדברים עומדת גם העובדה שאקהולם עצמו אמר בשנה שעברה כי אריקסון תשקול להעביר את מטה החברה משוודיה לארה"ב. ההצהרה הגיעה לאחר שאריקסון זכתה בחוזה ענק בהיקף של כ-14 מיליארד דולר לפריסת רשת open RAN עבור AT&T, מהלך שממחיש עד כמה השוק האמריקאי הפך מרכזי עבורה.
















