ועדת הכלכלה תדון היום בפטור מאגרות לדור 2
משרד התקשורת מבקש להעניק פטור של עשרות מיליוני שקלים למפעילים כדי לשמר רשת חירום – בגלל כשלי תאימות חמורים בדור 4
ועדת הכלכלה של הכנסת תדון היום בהצעת תקנות חריגה של משרד התקשורת, שמבקשת להעניק פטור מתשלום אגרות תדרים למפעילות סלולר בהיקף של כ-4 מגה הרץ לכל רשת, לתקופה של שלוש שנים. המהלך נועד לאפשר את המשך הפעלת רשתות דור 2 לצורך שיחות חירום, על רקע כשלי תאימות חמורים שהתגלו במכשירי דור 4 בישראל.
לפי ההצעה, שתי רשתות סלולריות ימשיכו להפעיל תשתית GSM ייעודית לשיחות חירום למוקדי 100, 101 ו-102, וזאת לאחר סגירת רשתות דור 2 ו-3 המסחריות. המדינה תוותר בפועל על הכנסות של כ-10 מיליון שקל בשנה, ובמצטבר כ-30 מיליון שקל לאורך שלוש שנים.
הודאה רגולטורית בכשל בדור 4
בדברי ההסבר לתקנות קובע משרד התקשורת במפורש כי זוהה פער משמעותי בתמיכה של מכשירי טלפון בשיחות חירום בדור 4, גם בדגמים שתומכים בטכנולוגיית VoLTE. המשמעות היא שחלק מהצרכנים עלולים למצוא את עצמם ללא יכולת להתקשר למוקדי חירום לאחר סגירת הרשתות הישנות, בשל כשלי תאימות בין יצרני המכשירים לרשתות המקומיות.
לכן מבקש המשרד להשאיר שתי רשתות דור 2 פעילות לצורכי גיבוי ושרידות, בהיקף ספקטרום מינימלי של 4 מגה-הרץ לכל רשת, שיאפשר קיבולת מספקת בשעת חירום.
פטור חריג שמסמן שינוי מדיניות
האגרה על הקצאת תדרים למפעילי סלולר מחושבת לפי רוחב פס, ונועדה לתמחר את השימוש בספקטרום כמשאב ציבורי נדיר. במקרה זה קובע המשרד כי מתקיימת הצדקה חריגה לא לגבות אגרה, משום שהשימוש בתדרים אינו מסחרי אלא נועד למתן שירות חירום לציבור.
















