דריכות בשוק הסלולר לקראת סגירת רשתות דור 2
סלקום במוקד ההחלטה – והמתחרות ממתינות לראות אם תלך עד הסוף כבר במוצאי שבת
שוק הסלולר הישראלי נמצא בימים אלה במתח גבוה סביב השאלה האם סלקום תסגור במוצאי שבת הקרוב את רשת דור 2 שלה. אם סלקום תבצע את המהלך, ההערכה בענף היא שגם הוט מובייל ופרטנר יסגרו את רשתות דור 2 שלהן במקביל, במהלך מתואם דה פקטו שיביא לסיום סופי של הדור הוותיק בישראל. אם סלקום תבחר לדחות את הסגירה, שלושת המפעילים צפויים להמתין עד סוף מרץ – המועד האחרון שקבע משרד התקשורת ליישום המדיניות. נזכיר שסלקום והוט מובייל ביקשו וקבלו אישור להפעיל רשת דור 2 לצרכי חירום ו – M2M בלבד.
לפלאפון אין רשת דור 2 פעילה ולכן אינה חלק מהדילמה התפעולית והמסחרית שניצבת בפני שאר השוק.
כמה מנויים נשארו – ולמה זה עדיין תקוע
לפי הערכות בענף נותרו כיום בישראל כמה עשרות אלפי מנויים בלבד שעוד מחוברים לרשתות דור 2. מדובר בעיקר בלקוחות מבוגרים שממשיכים להשתמש במכשירים ישנים, חלקם כטלפונים פשוטים וחלקם כקו חירום או קו משני. עבור המפעילים מדובר בנטל רשת יקר וחסר היגיון כלכלי, אך גם ברגישות צרכנית ורגולטורית שמקשה על סגירה חד צדדית.
מדיניות משרד התקשורת יוצרת כאן פרדוקס. מצד אחד המשרד קבע כי רשתות דור 2 צריכות להיסגר, אך מצד שני הוא השאיר את מועד הסגירה המדויק לשיקול דעת המפעילים. המשמעות היא שכל מפעיל חושש שאם יסגור ראשון הוא יחשוף את עצמו לאובדן לקוחות שיבחרו לעבור למתחרה שיישאר פתוח עוד כמה שבועות. לכן נוצר מצב שבו כולם רוצים לסגור, אבל אף אחד לא רוצה להיות הראשון.
הדילמה חריפה במיוחד עבור הוט מובייל ופרטנר, שמפעילות עדיין רשתות דור 2 פעילות במקביל לסלקום. במקרה שסלקום תיסוג מהמהלך במוצאי שבת, הוט מובייל כבר מאותתת שתבקש ממשרד התקשורת תוספת של גיגה אחד של תדרים על מנת להפעיל את הרשת שלה בצורה מיטבית עד לסגירה בפועל. אלא שבשוק מעריכים כי הלחץ התפעולי והרגולטורי יכריע, וסלקום תבחר לסגור – מה שיגרור סגירה גם מצד שתי המתחרות.
















