משרד התקשורת העניק בפועל דחייה לסגירת רשתות דור 2 עד סוף מרץ
מאפשר למפעילים להמשיך להפעיל רשתות ישנות בתדרי 900 מגה הרץ, והמהלך מסביר את הדריכות בשוק הסלולר
משרד התקשורת העניק למפעילי הסלולר אפשרות רשמית לדחות את סגירת רשתות דור 2 עד ליום 29 במרץ 2026, זאת למרות שהמדיניות המקורית קבעה כי החל מ-1 בפברואר 2026 לא ניתן יהיה להפעיל את הרשתות הישנות בתדרים שמתחת ל-1 גיגה הרץ. כך עולה ממכתב של מנכ"ל משרד התקשורת אלעד מקדסי, שהופץ למנהלים בחברות הסלולר. החלטה רלוונטית לסלקום, פרטנר והוט מובייל. פלאפון לא מפעילה רשת דור 2.
ההחלטה התקבלה לאחר שאחד ממפעילי הסלולר (ככל הנראה הוט מובייל) וכפי שנחשף בזמן אוויר, פנה למשרד בבקשה לאפשר לו להמשיך להפעיל רשת דור 2 בתדרי 900 מגה-הרץ מעבר למועד שנקבע, בשל קיומם של עשרות אלפי מנויים שעדיין משתמשים בציוד קצה ישן. משרד התקשורת בחן את הבקשה והחליט לאשרה באופן זמני ומצומצם.
דחייה רגולטורית שמייצרת משחק עצבים בין המפעילים
לפי תנאי האישור, מותר למפעיל להמשיך להפעיל רשת דור 2 בתדרי 900 מגה הרץ בהיקף של עד 3 מגה הרץ בלבד, וזאת עד ל-29 במרץ 2026. המשמעות היא שמדובר ברשת מצומצמת, שנועדה לאפשר המשך שירות בסיסי למנויים שנותרו על טכנולוגיה ישנה, אך לא הפעלה מלאה של הרשת כפי שהייתה בעבר.
במכתב מנמק משרד התקשורת את ההחלטה בצורך לשמור על רציפות השירות, לצמצם פגיעה פתאומית בציבור, ולאפשר מעבר מדורג יותר מהטכנולוגיות הישנות לרשתות המתקדמות. המשרד מציין גם כי היקף התדרים שהוקצה לדור 2 במסגרת הדחייה הוא קטן ואינו פוגע בניהול משאב הספקטרום, וכי המהלך אינו סותר את מדיניות הריפרמינג הכוללת.
החשש מפערים תחרותיים והקרב על הלקוחות האחרונים
האישור הזמני יצר מציאות רגולטורית מורכבת. מצד אחד, המשרד לא מחייב את המפעילים להמשיך להפעיל דור 2, אלא רק מאפשר זאת. מצד שני, עצם קיומה של דחייה רשמית משנה את מאזן הסיכונים בין החברות. כל מפעיל חושש שאם יסגור ראשון את רשת דור 2, המתחרים שיישארו פתוחים יוכלו לקלוט את הלקוחות שנותרו עם מכשירים ישנים, גם אם מדובר בקבוצה מצומצמת יחסית.
במכתב אף נרמז כי אם מפעיל אחד ימשיך להפעיל דור 2 במסגרת הדחייה, המשרד ישקול להאריך את האישור גם לאחרים, כדי למנוע פערים תחרותיים. סעיף זה מחזק עוד יותר את התמריץ של החברות להמתין ולראות מי ילחץ ראשון על כפתור הסגירה.
ברקע, רשתות דור 2 מהוות נטל תפעולי למפעילים. מדובר בטכנולוגיה מיושנת, שדורשת תחזוקת אתרים, ציוד ותדרים עבור מספר מצומצם והולך של מנויים, רובם אוכלוסייה מבוגרת או משתמשי מכשירים ייעודיים. עבור החברות, סגירת הרשתות הייתה אמורה לפנות תדרים ולצמצם עלויות, אך הדחייה הרגולטורית מעכבת את המהלך.
מוקדם יותר פרסמנו כי השוק המתין להחלטה של סלקום האם בכוונתה לסגור או לא – מה שהיה מוביל לכך שכל המפעילים היו סוגרים במקביל אליה אם הייתה מחליטה שכן. אלא שהבקשה של הוט מובייל כנראה טורפת את הקלפים וכעת נראה שכל המפעילים ימשיכו להפעיל רשת דור 2 בצורה מוגבלת עד ה – 29 במרץ.

















במקום לכפות על החברות לסגור כדי לקדם פתיחת תדרים, משרד התקשורת הולכים אחרוה ולא מקדמים תדרים חדשים.
יש להכריח את כל החברות לסגור את התדרים הישנים. אנשים כבר צרכים להתקדם יאלה תסגרו כבר.