VoLTE ושיחות חירום בישראל: משרד התקשורת בשימוע לאסדרת הנושא
רגולציה חדשה נועדה למנוע מצב שבו טלפוני דור 4 יאבדו יכולת חיוג למוקדי חירום לאחר סגירת 2G ו-3G
משרד התקשורת פרסם היום שימוע העוסק ביכולת של מכשירי סלולר בדור 4 לבצע שיחות חירום בטכנולוגיית VoLTE. על פי מסמך השימוע, מאות אלפי מכשירים בישראל, גם כאלה התומכים ב-VoLTE לשיחות רגילות, מקימים כיום שיחות חירום על גבי רשתות דור 2 או דור 3, שאמורות להיסגר בהדרגה. מצב זה עלול להוביל לכך שמנויים ימצאו את עצמם ללא יכולת לחייג ל-100, 101 או 102 גם כאשר קיימת קליטת דור 4 מלאה.
הבעיה נובעת מאי עמידה של דגמים רבים במפרט 3GPP TS 23.167 לשיחות חירום על גבי IMS. המשמעות היא שגם מכשיר דור 4 מתקדם עלול להיכשל דווקא בתרחיש הקריטי ביותר, שבו נדרש חיבור למוקדי חירום.
הפתרון הזמני והסיכון לטווח הארוך
כדי לצמצם את הסיכון המיידי, משרד התקשורת קבע כי מפעילים שימשיכו להפעיל שירותי M2M על רשתות דור 2 יחויבו גם להמשיך ולאפשר שיחות חירום על גבי אותה רשת עד סוף 2028. עם זאת, מדובר בפתרון זמני בלבד, שכן לאחר מועד זה רשתות דור 2 צפויות להיסגר סופית.
במשרד מדגישים כי לא ניתן לבנות על דור 2 כ"רשת ביטחון" קבועה, וכי נדרש מעבר מלא של שיחות החירום לדור 4 ומעלה, באמצעות תמיכה מלאה ב-VoLTE ובמפרטי החירום התקניים.
רגולציה חדשה ליבואנים ולמפעילים
כחלק מהמהלך, המשרד מקדם תיקון לצו התקשורת שיתנה יבוא, שיווק וחיבור של מכשירי סלולר בעמידה במפרט שיחות חירום ב-VoLTE. יבואנים שיביאו דגמים שאינם תואמים עלולים להפר את הצו, וספקים ומפעילים יחויבו לזהות את הדגמים הנתמכים ולפרסם רשימות עדכניות לציבור.
בנוסף, המשרד שוקל לאסור חיבור לרשת של מכשירים שאינם תומכים בשיחות חירום בדור 4, למעט מקרים של ניוד בין רשתות, וזאת כדי למנוע החמרה של הבעיה עם הצטרפות מכשירים לא תואמים נוספים.
















