משרד התקשורת שוקל הדדיות בסיב אפל בין בזק, הוט ו-IBC
השימוע החדש בשוק הסיטונאי מתמקד במהלך שעשוי לשנות את כללי המשחק בסיבים – ולצידו עדכון תיק BSA עם VULA ומחיקת שירות ללא ביקוש
משרד התקשורת מציב במרכז שימוע חדש בשוק הסיטונאי מהלך בעל משמעות רחבה לשוק הנייח – בחינה של החלת הדדיות גם בשירות שכירת סיב אפל בין בזק, הוט ו-IBC. זהו הסעיף הדרמטי במסמך שפורסם ב-16 בפברואר, הרבה מעבר לעדכון טכני של תיקי שירות, משום שהוא מסמן שינוי בגישת הרגולטור: מעבר מהיגיון של עידוד פריסה עצמאית בכל מחיר – להיגיון של מיצוי ושימוש יעיל יותר בתשתיות שכבר נפרסו.
לפי השימוע, כיום קיימת חובה על בזק והוט להציע שירות סיב אפל לבעלי היתר אחרים, אך לא קיימת חובה מקבילה על IBC, וגם אין חובת הדדיות מלאה בין בעלות התשתית עצמן בשירות זה. המשרד מבקש כעת לבחון תיקון של המצב הזה, ולהחיל מודל הדדי ביחס לבזק, הוט ו-IBC. מבחינת שחקני השוק, זו אינה רק התאמה ניסוחית – אלא פוטנציאל לשינוי ממשי באופן שבו יתבצעו הרחבת כיסוי, השלמת פריסות ושימוש בתוואים קיימים.
המהלך הזה מקבל משמעות מיוחדת על רקע ההיסטוריה הרגולטורית של השוק. המשרד עצמו מזכיר כי בעבר לא הוחלה הדדיות בסיב אפל בין בעלות תשתית, בין היתר כדי לשמר תמריץ לפריסה עצמאית של סיבים בתשתיות פסיביות. אלא שלפי המסמך, לאחר שנפרסו סיבים בהיקף רחב – ובפרט בקנים של בזק על ידי בזק, IBC ופרטנר – ההצדקה הזו נשחקה. במילים אחרות, הרגולטור מאותת שהשוק עבר שלב: משלב של בניית תשתיות לשלב של אופטימיזציה וניצול תשתיות קיימות.
רק אחרי הסוגיה הזו מגיע יתר השימוע. פורמלית, מדובר בתיקון שני תיקי שירות סיטונאיים – "שימוש בתשתיות פיזיות" ו-Telephony+BSA – כחלק מהתאמות לאסדרה קיימת, לרבות תיקון 76 לחוק התקשורת ועדכוני תקנות השימוש. המשרד מזכיר ברקע גם את החלטת סוף 2019 על חובת שימוש הדדי בתשתיות פסיביות, שנועדה אז להנמיך חסמי פריסה ולצמצם מחלוקות ועבודות הנדסה אזרחיות.
באותו תיק "שימוש בתשתיות פיזיות", המשרד מציע גם להסיר את שירות "אורך גל אופטי" מהתיק. הנימוק: היעדר ביקוש בפועל לשירות, ובהמשך לכך גם היעדר הכללה שלו במסגרת הסדרת התעריפים המירביים, לצד המלצה לעדכן את התקנות כך ששירות שאין לו תעריף מפוקח שנקבע – יימחק מהנספחים.
במקביל, השימוע כולל עדכון לתיק השירות הסיטונאי Telephony+BSA בעקבות הוספת שירות VULA (Virtual Unbundled Local Access). במסמך מצוין כי מצורפת טיוטת תיקון לתיק השירות המתארת את שירות ה-VULA, וכי בזק תחל באספקת "VULA סיב" רק לאחר שתתקבל בקשת התחברות מספק שירות. מרגע זה תחל תקופת היערכות של שלושה חודשים לאפיון ופיתוח ממשקים, ורק לאחריה יחל השירות בפועל. זהו מנגנון שמסדיר את המסגרת אך גם דוחה הפעלה עד לביקוש קונקרטי מצד ספקים.
לוח הזמנים בשימוע קצר יחסית: התייחסויות נדרשות עד 23 בפברואר 2026, והמשרד מבהיר כי ההערות יתמקדו בשני נושאים בלבד – הוספת VULA לתיק Telephony+BSA ואימוץ מודל הדדיות בשכירת סיב אפל בין בזק, הוט ו-IBC. במקביל, המסמך קושר את המהלך להמשך עבודת הצוות המקצועי על מודל התשלומים המירביים בשוק הסיטונאי ולהארכת הוראת השעה בתקנות השימוש עד סוף פברואר.
רשימת התפוצה הרחבה של השימוע, הכוללת הנהלות, רגולציה ויועצים משפטיים של השחקנים המרכזיים, מעידה שהמשרד רואה במהלך הזה יותר מעדכון תחזוקתי. עבור שוק שכבר עבר שלב משמעותי בפריסת סיבים, השאלה כעת היא לא רק מי יפרוס עוד – אלא מי יוכל להשתמש בצורה יעילה יותר במה שכבר נפרס. אם הסעיף על הסיב האפל יאושר, זו עשויה להיות אחת ההתאמות הרגולטוריות המשמעותיות יותר בשלב הבשל של שוק הסיבים בישראל.
















