AST SpaceMobile איבדה לוויין בשיגור של Blue Origin
BlueBird 7 של AST SpaceMobile הוצב במסלול נמוך מהמתוכנן לאחר תקלה בשלב העליון של משגר New Glenn. הלוויין צפוי לאבד גובה ולצאת מכלל שימוש, והאירוע צפוי להשפיע על לוח הזמנים של החברה ועל מאמצי Blue Origin לבסס את המשגר החדש בשוק
AST SpaceMobile דיווחה כי הלוויין BlueBird 7, ששוגר ביום ראשון על גבי משגר New Glenn של Blue Origin, לא הגיע למסלול המתוכנן והוצב בגובה נמוך מכדי לאפשר את הפעלתו המבצעית. לפי החברה, הלוויין נפרד מהמשגר והופעל, אך מערכות ההנעה שעליו אינן מסוגלות להביא אותו למסלול היעד, ולכן הוא צפוי לאבד גובה ולצאת מכלל שימוש. החברה מסרה כי עלות הלוויין מבוטחת.
לא רק לוויין שאבד, אלא גם עיכוב בתוכנית
מבחינה טכנית, לא מדובר בתקלה בלוויין עצמו אלא בכשל בשיגור. לפי הדיווחים, הבעיה התרחשה בשלב העליון של New Glenn, בעוד שהשלב הראשון של המשגר השלים נחיתה מוצלחת. עבור Blue Origin, חברת החלל של ג'ף בזוס, זהו אירוע רגיש במיוחד: מצד אחד נרשם הישג חלקי ביכולת ההחזרה של המשגר, אך מצד אחר המשימה לא השיגה את מטרתה העיקרית: הצבת המטען במסלול הנכון.
עבור AST SpaceMobile, המשמעות רחבה יותר מאובדן של לוויין אחד. BlueBird 7 נועד לחזק את פריסת מערך הלוויינים של החברה, שמפתחת רשת סלולרית מבוססת חלל לחיבור ישיר לטלפונים רגילים. החברה ממשיכה להצהיר כי היא מתכננת קצב שיגורים של לוויין אחד בכל חודש עד חודשיים במהלך 2026, אך בפועל כל כשל כזה מאט את בניית הרשת, דוחה קיבולת עתידית ומקשה לעמוד בלוח הזמנים שהציגה לשוק.
גם תגובת המשקיעים הייתה שלילית, משום שהאירוע נתפס כפגיעה לא רק בנכס מבוטח אלא בתוכנית העסקית עצמה. בשוק מבינים כי במרוץ לפריסת שירותי direct-to-device, עיכוב של שיגור או אובדן לוויין עשויים להשפיע על מועד ההגעה לשירות מסחרי ועל היכולת לסגור פערים מול שחקנים גדולים יותר.
במובן הזה, הכשל הנוכחי פוגע בשתי חברות במקביל: AST SpaceMobile מאבדת לוויין וזמן, ו-Blue Origin סופגת פגיעה במאמץ להציג את New Glenn כמשגר כבד ואמין לשוק המסחרי.

















נו אז הלך להם לוויין אחד. וכמה לווייניםפ אבדו לספיסאיקס ? לא דווחתם אבל מאות