GSMA מזהיר: אירופה מפגרת בדור 5 וחסרים 200 מיליארד אירו להשקעות
דוח חדש של איגוד תעשיית הסלולר העולמי קובע כי אירופה מאבדת את מעמדה כמובילה בתחום התקשורת הסלולרית. בארגון דורשים הקלות במיזוגים בין מפעילים, הפחתת עלויות תדרים וצמצום רגולציה כדי להאיץ את פריסת רשתות ה-5G
אירופה ניצבת בפני פער השקעות של כ-200 מיליארד אירו בתשתיות סלולר בעשור הקרוב – כך עולה מדוח חדש של GSMA, איגוד תעשיית הסלולר העולמי, שפורסם השבוע תחת הכותרת "Mobile investment needs in Europe". לפי הדוח, היבשת מאבדת בהדרגה את מעמדה כמובילה עולמית בתחום התקשורת הסלולרית ונמצאת בפיגור מול סין, ארה"ב ומדינות המפרץ בכל הקשור לפריסת רשתות דור 5 מתקדמות.
ב-GSMA מעריכים כי חברות הסלולר באירופה צפויות להשקיע כ-270 מיליארד אירו בעשור הקרוב לצורך תחזוקת רשתות, שדרוגי ציוד והמשך פריסת תשתיות קיימות. עם זאת, בארגון טוענים כי סכום זה לא יספיק כדי לאפשר לאירופה להדביק את הפער מול המדינות המובילות בעולם בתחום ה-5G. לפי המודל הכלכלי של GSMA, יידרשו עוד כ-200 מיליארד אירו בהשקעות נוספות, כך שסך ההשקעות הדרוש עד 2036 יעמוד על כ-475 מיליארד אירו.
לפי הדוח, כ-104 מיליארד אירו יידרשו לצורך פריסת כיסוי דור 5 לאורך כבישים, מסילות רכבת ונתיבי תחבורה מרכזיים ברחבי אירופה. בנוסף, כ-35 מיליארד אירו נוספים יופנו להרחבת פריסת רשתות 5G Standalone, כ-38 מיליארד אירו לשיפור שרידות הרשתות וכ-28 מיליארד אירו להתאמת תשתיות הסלולר לעידן ה-AI.
אירופה מפגרת בפריסת 5G Standalone
הדוח מציג תמונה מדאיגה בנוגע לביצועי רשתות הסלולר באירופה. לפי הנתונים, מהירות ההורדה הממוצעת באירופה עמדה בשנת 2025 על 86Mbps בלבד, לעומת 238Mbps במדינות המפרץ, 165Mbps בסין ו-141Mbps בצפון אמריקה.
ב-GSMA מדגישים כי הבעיה אינה נעוצה רק בכיסוי הרשתות, אלא בעיקר בפיגור בפריסת רשתות 5G Standalone – רשתות דור 5 מלאות שאינן נשענות על ליבת דור 4. לפי הדוח, מרבית מפעילי הסלולר באירופה עדיין מפעילים רשתות NSA, המבוססות על תשתיות דור 4 קיימות, דבר שמגביל את היכולת לספק שירותי תקשורת מתקדמים בעלי זמני שיהוי נמוכים, Network Slicing ויישומי IoT תעשייתיים.
הפער מול המדינות המובילות בעולם בולט במיוחד בתחום זה. לפי נתוני הדוח, זמינות 5G Standalone באירופה עומדת כיום על כ-2% בלבד, לעומת כמעט 80% בסין, כמעט 50% בהודו וכ-25% בצפון אמריקה.
עוד עולה מהדוח כי גם באיכות הרשתות אירופה מתקשה להדביק את הקצב. לפי GSMA, יותר מחמישית מבדיקות רשת ה-5G באירופה אינן עומדות ברף בסיסי של מהירות הורדה והעלאה, נתון שלדברי הארגון פוגע הן בחוויית המשתמש והן ביכולת לפתח שירותים דיגיטליים מתקדמים המבוססים על תשתיות סלולר מתקדמות.
GSMA דורש הקלות במיזוגים והפחתת רגולציה
אחת הטענות המרכזיות בדוח נוגעת למבנה שוק הסלולר האירופי. ב-GSMA טוענים כי עודף תחרות ופיצול השוק בין מספר גדול מדי של מפעילים סלולריים פוגעים ביכולת החברות להשקיע ברשתות דור 5.
לפי הניתוח הכלכלי של הארגון, קיים קשר מובהק בין גידול בהיקף המפעיל לבין עלייה בהשקעות בתשתיות סלולר. הדוח מציין כי שווקים שבהם פועלים שלושה מפעילים סלולריים בלבד מציגים רמות השקעה גבוהות יותר לעומת שווקים שבהם פועלים ארבעה מפעילים.
בפועל, מדובר בקריאה ברורה מצד GSMA להקלות במיזוגים וקונסולידציה בשוק הסלולר האירופי – סוגיה רגולטורית רגישה שמעוררת מחלוקת ארוכת שנים באיחוד האירופי.
הדוח מותח ביקורת חריפה גם על מדיניות התדרים באירופה. לפי הנתונים, עלויות התדרים עבור מפעילי הסלולר זינקו מ-3% מהכנסות החברות בשנת 2014 ל-8% בשנת 2024.
לפי GSMA, הפחתת אגרות התדרים וחידוש רישיונות ללא תשלום יכולים להפחית את עלויות המפעילים בכ-30 מיליארד אירו בעשור הקרוב. ביטול מלא של האגרות השנתיות עשוי לשחרר עוד כ-17 מיליארד אירו שיופנו להשקעות ברשתות סלולר ובפריסת דור 5 מתקדם.
בנוסף, הארגון טוען כי חברות הסלולר באירופה כפופות לעשרות רגולציות שונות – בהן כללי ניטרליות רשת, אבטחת מידע ואיכות שירות – בעוד שחברות ענן, OTT ו-AI אינן כפופות לאותן מגבלות רגולטוריות. לטענת GSMA, מצב זה פוגע ביכולת החברות להגדיל הכנסות ולהשקיע בתשתיות תקשורת מתקדמות.
ב-GSMA מזהירים כי ללא שינוי רגולטורי משמעותי והגדלת ההשקעות ברשתות דור 5, אירופה תמשיך להתרחק מהמדינות המובילות בעולם בתחום תשתיות הסלולר והקישוריות המתקדמת.
















