השבועות חולפים והכסף שהובטח לשיפור מצב הקליטה הסלולרית ביהודה ושומרון לא מגיע, כך ניתן להבין ממכתבו של שר התקשורת שלמה קרעי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הביטחון יואב גלנט. בדיוק לפני חודשיים https://zmanavir.co.il/cellular/21996/ הודיע סמוטריץ' על הקצאה של 50 מיליון שקל לטובת שיפור הקליטה ביו"ש מהקרן החוץ תקציבית וקרעי פונה לשרים ומתריע על רקע הפיגוע שאירע הבוקר בבנימין שהכסף ממשיך להתעכב אצל גורמים משפטיים.
נזכיר שלאחר שהכסף הובטח על ידי סמוטריץ' החלו במשרד התקשורת ובמינהל האזרחי דיונים כיצד להקצות את הכסף, שכן נדרש למצוא מקור חוקי להקצות כסף ציבורי שיסייע לחברות מסחריות להקים אתרים סלולריים ביו"ש. לצורך כך נדרש צה"ל לתפוס שטחים פלשתיניים או למצוא אתרים אחרים שניתן יהיה להקים בהם אתרים ואז עלתה בין היתר כיצד יש לעשות זאת והאם יש לערוך מכרז, ומי יוכל להשתתף בו וכו'. במלים אחרות שר האוצר הורה להקצות את הכסף אבל מכאן ואילך לאף גורם לא היה מתווה מסודר מהתחלה ועד הסוף כיצד הדבר יתורגם בשטח להקמת אתרים ושיפור הכיסוי.
בעיית הקליטה הסלולרית ביו"ש היא אכן בעיה רצינית ולא אחת קרה שפיגועים אירעו במקומות שאין בהם קליטה סלולרית בכלל והדבר השפיע על ניסיונות ההצלה של נפגעים. שרי התקשורת לדורותיהם ניסו להתמודד עם הבעיה ולא הצליחו כיוון שהחברות הסלולריות לא יכלו לספק את הכיסוי הנדרש ביו"ש בטענה לבעיה טופוגרפית ובעיות ביטחוניות של שמירה על האתרים מפני חבלה. בנוסף, ביישובים ביו"ש התושבים התנגדו לא אחת להקמת אתרים ודרשו להוציא אותם מחוץ ליישובים מה שעוד יותר הקשה על המהלך. קרעי אף הודיע שמבחינתו שהפלשתינים גם יעלו על אתרים סלולריים של החברות הישראליות כחלק מהניסיון למצוא פתרון לבעיה אך גם זה לא הואיל וכאמור העסק תקוע.
קרעי כותב "כיסוי וקליטה סלולרית בצירים וביישובים ביו"ש, קריטיים ליצירת קשר עם כוחות ביטחון והצלה
במצבי חירום, בין שמדובר בפיגועים ובין שמדובר בתאונת דרכים או במפגע בדרך, ועל כן הם מהווים צורך ביטחוני ואזרחי מהמעלה הראשונה. בשנת 2018 קבע משרד הביטחון כי הכיסוי הסלולרי במרחב הינו צורך ביטחוני. איכות הכיסוי הסלולרי ביו"ש אינה מספקת, ואינה נותנת מענה במקרים של מצבים מסכני חיים כמתואר לעיל".
"לאחר אישורו של שר האוצר לפני מספר חודשים, החל דיון משפטי ארוך ומייגע, שבמהלכו גם הגעתי לועדת חוץ ובטחון והצהרתי כי כמענה לקשיים המשפטיים אני מוכן לאשר גם לחברות פלסטיניות להעלות אנטנות על התרנים שיוקמו באמצעות תקציב זה. בתאריך כג' כסלו התשפ"ד, 5.12.2023 התקיימה פגישה בהשתתפות נציגי יועמ"ש איו"ש, משרד
הביטחון, המנהל האזרחי, משרד התקשורת ומנהלת ההתיישבות במטרה לסכם מתווה לתמרוץ פרישת אתרי סלולר ברחבי יו"ש. בסיכום הפגישה נקבע כי טיוטת חוות הדעת המשפטית תועבר לידי יועמ"ש משרד הביטחון ולמנהלת ההתיישבות עד יום 10.12.23 על מנת לאשר אותה בהקדם".
"למרות זאת, ולמרות שהובהר על ידי גורמי המקצוע שגם פלסטינאים משתמשים ברשתות הישראליות ביהודה ושומרון, חוות הדעת המשפטית מתעכבת באופן ניכר וללא סיבה מוצדקת. החל מיום יד' טבת התשפ"ד, 26.12.2023 נמצאת טיוטת חוות הדעת על שולחנה של מירב – יועצת משפטית למשרד הביטחון".
"התוכניות לביצוע מוכנות ומזומנות. מרגע קבלת האישורים המשפטיים, יעברו חודשים ספורים בעז"ה עד שתשתיות התקשורת ביהודה ושומרון ישתפרו ללא הכר. זה מנוע צמיחה כלכלי, זה חיוני וזה מציל חיי אדם".
















