משרד הביטחון התחייב לבחון את טענותיהן של החברות נוקיה וסיינה, המתמודדות במכרז האופטיקה של צה"ל, במסגרת שלב שאלות ההבהרה. שתי החברות פנו במכתבים למשרד הביטחון, בהם הביעו את חששן כי המכרז נכתב באופן המותאם לדרישות ולמפרטים של חברת ריבון (Ribbon) האמריקאית, הידועה בעבר כ-ECI, אשר משמשת כספקית הנוכחית של צה"ל.
מדובר באחד המכרזים המשמעותיים ביותר בצה"ל בתחום התקשורת והוא ייפרס על פני 7 שנים פלוס אופציה להארכה ומוערך במאות מיליוני שקלים. במשך כשני עשורים, צה"ל נמנע מפרסום מכרז חדש על תשתיות התמסורת שלו, ואפשר ל-ECI להישאר כספק הבלעדי. רק לאחר לחצים מתמשכים מצד שחקנים אחרים בשוק, הסכים צה"ל לצאת במכרז חדש. בנוסף, הובטח כי בחודשים הקרובים יתפרסם גם מכרז ל-Lan Wan, מה שמעיד על מגמה של פתיחת השוק לתחרות.
חשוב לציין כי המכרז ממומן באמצעות כספי הסיוע האמריקאי, ולכן הספקיות המשתתפות בו נדרשות להיות חברות הרשומות בארצות הברית. נתון זה מגביל את מספר המתמודדים הפוטנציאליים ומשפיע על דינמיקת התחרות במכרז.
הגורמים המעורבים בתהליך נמנעו מלהתייחס לנושא באופן פומבי. כעת, נותר לראות האם מינהל הרכש במשרד הביטחון, האחראי על המכרז, יבחן ביסודיות את הטענות שהועלו לגבי חוסר האיזון במכרז, ועד כמה הוא יפעל להבטיח הליך שוויוני ותחרותי.
















