משרד התקשורת הודיע היום על הפעלת שירות חדש המאפשר למשתמשים לבדוק האם המכשיר שלהם תומך בשיחות VoLTE, וזאת לקראת סגירת רשתות הסלולר הישנות מדור 2 ו-3 בסוף 2025. שיחות VoLTE פועלות רק על מכשירים מדור 4-5, ומי שלא יחליף מכשיר לא יוכל לקבל שיחות – המכשיר שלו למעשה יוצא משימוש.
במשרד התקשורת מפגינים כרגע נחישות בכוונה לסגור את הרשתות הישנות במועד, אך חשוב לציין שמדובר באירוע מורכב, היות שהיקף המשתמשים ברשתות הישנות עדיין גבוה מאוד. עד לפני כשלושה חודשים עמד המספר על כמיליון משתמשים, רובם מבוגרים. מאז המספר הולך ופוחת, והחברות הסלולריות, באישור משרד התקשורת, שולחות התראות ומיידעות את הלקוחות שעדיין מחזיקים טלפונים ישנים כי הם עתידים להפסיק לפעול.
הסגירה של הרשתות היא בעלת משמעות גדולה לשוק הסלולר, שחייב לעבור רפורמה בתדרים במסגרת המעבר להסדרה בינלאומית בהתאם לכללי ארגון התקשורת הבינלאומי ITU, ולצורך ארגון פנימי של תדרי הרשתות על מנת לאפשר שירות סלולר תקין וללא הפרעות. הבעיה מורכבת יותר בגלל סירוב המשטרה להתפנות מתחום שבו היא פועלת ואשר מיועד לסלולר, וגם בזה מנסים לטפל.
כמו כן, התראות חירום מצילות חיים הנשלחות למכשירים הסלולריים בעתות חירום עלולות לא להתקבל או להישלח באופן לא תקין למכשירים התומכים רק בדור 2 ו-3.
מהמשרד נמסר כי סגירת טכנולוגיות דור 2 ו-3 ברשתות הסלולר תאפשר הפניית משאבי תדרי הרדיו לביסוס טכנולוגיות דור 4 ו-5, מתוך כוונה לקדם את תשתיות התקשורת הניידות בישראל לרווחת הציבור. זאת, נוכח הצורך במתן מענה לצרכים הגדלים של התקשורת הסלולרית בישראל והביקוש הגובר לתקשורת נתונים בפס רחב.
שר התקשורת, שלמה קרעי: "אנחנו מסמנים היום את תחילתו של שלב נוסף לשדרוג חוויית התקשורת של אזרחי ישראל. אני קורא לציבור: אל תחכו לרגע האחרון. בדקו כבר עכשיו אם המכשיר שלכם תומך בדור 4 ומעלה – זה יכול להציל חיים. העתיד כבר כאן, וישראל לא נשארת מאחור".
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "מדינת ישראל עוברת לדור 4 ולדור 5, ורוב מוחלט של הציבור כבר נהנה משירות סלולרי בטכנולוגיה מתקדמת. אנו משיקים היום, חצי שנה לפני סגירת הרשתות הישנות, את שירות 235*, וקוראים לכל מי שחושש שהמכשיר שלו או של קרוב משפחתו אינו תומך בדורות מתקדמים – לבדוק עוד היום אם הוא נדרש להחליף את המכשיר".

















המידע שנמסר במענה האוטומטי הוא לא נכון ומטעה את המתקשרים.
אני עם מכשיר תומך 4G שאופציית ה-VoLTE מופעלת ועובדת בו (נבדק גם ישירות מול ספקית הסלולר), ועדיין, המענה האוטומטי של משרד התקשורת ב-235* אומר ש-"מכשירך אינו תומך ברשת דור 4".
במכשירים אחרים ואף חדשים יותר משלי מתקבלת ההודעה הלא ברורה "מכשירך איננו מזוהה". ממש בדיקה מצויינת.
מילא שמשרד התקשורת מודיע לבעלי מכשיר 4G תקין שלדעתו המכישירם שלהם לא תומכים ב-4G, מילא שמשרד התקשורת בודק אם המכשיר תומך LTE במקום לבדוק אם הוא פרוטוקול VoLTE מופעל, אבל מי שכתב את הקוד הזה במשרד התקשורת אפילו לא טרח לבדוק אם הוא עובד? מה המטרה, להטעות בכוונה את כל מי שמתקשר?