המשנה ליועמ"ש מזהירה: הצעת חוק השידורים במתכונתה הנוכחית מהווה סכנה לחופש הביטוי
חוות דעת חריפה מתריעה על פגמים מהותיים ותהליכיים בהצעת החוק שמקדם משרד התקשורת ומזהירה מפני פגיעה חמורה בצביונה הדמוקרטי של ישראל
חוות דעת חריגה בחומרתה פורסמה היום על ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סומפולינסקי (על דעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב), נגד הצעת חוק התקשורת (שידורים), אשר מקודמת על ידי משרד התקשורת ולמרות זאת אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה. בחוות הדעת, המשתרעת על פני עשרות עמודים, קובעת סומפולינסקי כי ההצעה כוללת פגמים מהותיים ותהליכיים עמוקים, שעשויים להביא לפגיעה קשה בחופש הביטוי, בחופש העיתונות ובתפקודה התקין של התקשורת החופשית בישראל.
חשש כבד להשפעה פוליטית וכלכלית
אחד הנושאים המרכזיים שחוות הדעת מתמקדת בהם הוא החשש להשפעה פוליטית ומסחרית על שידורי החדשות. סומפולינסקי כותבת כי "ישנו חשש ממשי להשפעה פוליטית ומסחרית על מערכות החדשות ועל עצמאותן, לרבות על אמינותן ואיכותן". היא מדגישה כי מדובר באיום על עצם תפקידה של העיתונות בחברה דמוקרטית – לפקח על השלטון ולתווך את המציאות לציבור ללא מורא.
הצעת החוק כוללת הסדרים שיאפשרו החזקות צולבות בכלי תקשורת בידי מספר מצומצם של גורמים. לטענת המשנה ליועמ"ש, מצב כזה עלול להוביל לריכוזיות חריפה בשוק השידורים, לצמצום משמעותי של מגוון הדעות ולפגיעה בפלורליזם התקשורתי. "ביטול האיסורים על החזקות צולבות וצמצום ההגבלות על בעלויות בכלי התקשורת מציבים חשש מפני צמצום מקורות המידע של הציבור והעמקת השליטה של בעלי הון במרחב התקשורתי", נכתב.
בנוסף, סומפולינסקי מתריעה מפני ביטול מרבית האסדרה הקיימת הנוגעת למהימנות השידורים והחלפתה במודל "רך" של אחריות עצמית ושקיפות. "מדובר בהסדר חסר תקדים שאין לו אח ורע בעולם. בהיעדר פיקוח אפקטיבי מצד רגולטור עצמאי, לא ניתן להבטיח מהימנות מספקת של שידורי החדשות והמידע לציבור", היא קובעת.
פגמים תהליכיים בהליך קידום ההצעה
מעבר לבעיות המהותיות, חוות הדעת מצביעה גם על כשלים תהליכיים בקידום ההצעה. על פי המסמך, משרד התקשורת מיהר להביא את ההצעה לדיון בוועדת השרים לחקיקה עוד לפני שהושלם הליך ההיוועצות עם רשות האסדרה, כנדרש בחוק עקרונות האסדרה. "הצעה ממשלתית מסוג זה, בעלת השלכות חוקתיות מהותיות, מחייבת תהליך עבודה מקצועי, סדור ותקין. במקרה זה, התהליך נקטע בטרם הושלם, באופן היוצר פגם מהותי בהליך כולו", נכתב.
רשות האסדרה עצמה קבעה בהחלטה מיום 17 בספטמבר כי נפל "פגם מהותי" בתהליך הערכת ההשפעות (RIA) של משרד התקשורת, בעיקר בכל הנוגע להסדרת תחום החדשות ומהימנות השידורים. "מדובר בתקדים חסר תקדים שבו מליאת רשות האסדרה מצביעה במפורש על פגם מהותי בגיבוש הצעת חוק ממשלתית", מציינת סומפולינסקי.
"חשש לפגיעה חמורה בצביון הדמוקרטי"
בחוות הדעת מובאת אזהרה נחרצת מפני ההשלכות האפשריות של קידום ההצעה בנוסחה הנוכחי. "לו תקודם הצעת החוק במתכונתה הנוכחית, ישנו חשש ממשי שתיגרם פגיעה חמורה בתפקודה התקין של התקשורת החופשית בישראל, באפשרותם של גופי תקשורת למלא את תפקידם בחברה דמוקרטית וכן חשש ממשי לפגיעה חמורה בחופש הביטוי והעיתונות", נכתב.
המשנה ליועמ"ש מדגישה כי חופש הביטוי וחופש העיתונות הם זכויות יסוד המהוות חלק בלתי נפרד מצביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל. "פגיעה בעקרונות אלו עלולה לערער את עצם תפקודה של הדמוקרטיה הישראלית", היא מוסיפה.
קריאה לבלום את קידום ההצעה
בסיכום חוות הדעת קובעת סומפולינסקי כי ההצעה אינה בשלה לקידום ודורשת ליבון מחודש של סוגיות ליבה – ובראשן ההסדרים הנוגעים לשידורי חדשות, לבעלויות הצולבות ולשמירה על מהימנות השידורים. לדבריה, "על מנת להבטיח הליך חקיקה תקין יש להשלים את הבחינות המשפטיות והמקצועיות הנדרשות, ורק אז להביא את ההצעה לדיון נוסף בפני ועדת השרים".
למרות האזהרות החמורות, במשרד התקשורת מבקשים להמשיך בקידום הצעת החוק, ואף הודיעו לאחרונה כי בכוונתם להביאה לדיון מחודש בוועדת השרים לענייני חקיקה בהקדם.

















מה הסעיפים בחוק שבגללם היא יוצאת נגדו?
תנו לנו לשפוט, הציפו את הסעיפים ולא את המסקנות.