המפעילים לא ימהרו לסגור את רשתות דור 2-3
החשש המרכזי: מעבר מנויים למתחרים במקום שדרוג למכשירי דור 4-5
המפעילים הסלולריים אינם צפויים למהר לכבות את רשתות דור 2-3, אף שמשרד התקשורת קבע כי עליהם לפנות עד 1 בפברואר 2026 את התדרים הנמוכים שבהם הרשתות פועלות כיום (850 בפלאפון וסלקום ו־900 בפרטנר), ולהמשיך להפעילן בתדר 2.1 ג'יגה הרץ לפי שיקול דעתם. גורמים בענף מציינים כי החשש לאובדן מנויים מונע מהמפעילים לבצע צעדים משמעותיים לקראת סגירה, וכי ללא התערבות רגולטורית חדה המהלך ימשיך להתעכב.
לפי גורמים בענף, כל עוד לא יופעל לחץ רגולטורי באמצעות העלאת אגרות השימוש בתדרים הישנים, או לחלופין לא יתרחש צמצום חד במספר הלקוחות שעדיין תלויים ברשתות הללו, המפעילים יעדיפו להשאיר את המצב על כנו. כיום כ-300 אלף מנויים עדיין עושים שימוש במכשירים שאינם תומכי דור 4-5, והמפעילים חוששים כי סגירה כפויה תוביל את אותם מנויים לחפש רשת מתחרה שתמשיך לתמוך במכשירים הישנים – במקום לבצע שדרוג.
איום העלאת האגרות – המנוף העיקרי לסגירה
משרד התקשורת כבר הצהיר כי ישקול העלאה משמעותית של אגרות התדרים למפעילים שימשיכו להפעיל את הרשתות הישנות ב – 2.1 ג'יגה הרץ. אם המהלך יתממש והתעריף יעלה מכמיליון שקל ל-1 מגה כיום לשניים או שלושה מיליון, ההערכה בענף היא שאף מפעיל לא יוכל לשאת בעלויות וייאלץ לסגור את הרשת.
עם זאת, במשרד התקשורת מאמינים כי לא יידרשו להפעיל את מנגנון ההתייקרות. ההערכה שם היא כי המפעילים יסגרו את הרשתות בעצמם ברגע שהן יתקרבו למצב של ריקון כמעט מלא. אלא שההתכנסות למצב כזה תלויה במידה רבה בצעדים שהמפעילים נוקטים כדי לעודד לקוחות להחליף מכשיר – ואלו, נכון לעכשיו, אינם מניבים תוצאות מספקות.
המפתח לסגירה: מעבר אמיתי של לקוחות למכשירי דור 4-5
בענף מציינים כי ללא שינוי דרמטי בקצב החלפת המכשירים, אין תמריץ אמיתי לסגירה. המפעילים מהססים לסכן נתח שוק, והמשרד מצדו מהסס לעורר זעם צרכני באמצעות צעדים רגולטוריים אגרסיביים מדי.
לכן, נכון לעכשיו, רשתות דור 2-3 ימשיכו לפעול כל עוד יישארו בהן מספיק מנויים שיעכבו את קבלת ההחלטה. רק בשלב שבו מספר המשתמשים יתקרב לאפס או שהרגולציה תהפוך את עלות ההפעלה לבלתי כלכלית – הרשתות יכבו באופן סופי.
















