משרד התקשורת קובע: רשתות דור 2 ודור 3 ייסגרו בהדרגה – עם הקלות, חריגים ותאריכי יעד שונים בין המפעילים
דור 3 ייסגר, דור 2 יישאר לחירום, ותדרי הג'יגה הראשון יפונו – כך ייראה מתווה הסגירה המעודכן של הרשתות הישנות
אחרי חודשים של אי ודאות, שימוע רגולטורי ודיונים אינטנסיביים מול מפעילי הסלולר, פרסם משרד התקשורת את החלטתו הסופית בנוגע לסגירת רשתות דור 2 ודור 3 בישראל. על פי ההחלטה, סגירת הרשתות הישנות לא תתבצע עוד במועד אחיד לכלל החברות, אלא במתווה מדורג וגמיש, שיאפשר לכל מפעיל לקבוע את מועד הסגירה בהתאם למידת מוכנותו – תוך הבחנה ברורה בין תדרים שייסגרו, תדרים שימשיכו לפעול זמנית, והותרת רשת דור 2 ייעודית לשיחות חירום בלבד.
על פי המתווה המעודכן, החל מ-31 בדצמבר 2025 יוכלו החברות להמשיך לספק שירותים למנויים עם מכשירים ישנים, אך החל מ-1 בפברואר 2026 תותר הפעלה של רשתות דור 2 ודור 3 רק בתדרים שמעל 1,000 מגה-הרץ. תדרי הג'יגה הראשון – ובראשם 850 מגה-הרץ – נדרשים להתפנות כחלק ממהלך הריפרמינג, אך למפעילים שפועלים בתדר זה תינתן ארכה מוגבלת עד 29 במרץ 2026, בכפוף לאישור פרטני ובכתב של משרד התקשורת.
במקביל, רשתות דור 2 ימשיכו לפעול עד סוף 2028 לצורך שיחות למוקדי חירום בלבד, ברשת ייעודית שתפעל גם עבור לקוחות של מפעילים אחרים.
פלאפון וסלקום מול פרטנר והוט מובייל: לא כל המפעילים באותו מצב
אחת הסוגיות המרכזיות שעמדו בלב השימוע נגעה לפערי המוכנות בין המפעילים. בפועל, פלאפון וסלקום הן המפעילות העיקריות של רשתות דור 3 בתדר 850 מגה-הרץ, בעוד שפרטנר והוט מובייל אינן נשענות על תחום זה באותה מידה. המשמעות היא שלפלאפון ולסלקום ניתנה הקלה ממוקדת – הארכת הפעלת דור 3 ב-850 מגה-הרץ לפרק זמן של כחודשיים נוספים, כדי למנוע פגיעה בשירות ולהשלים את המעבר לתדרי 700 מגה-הרץ.
משרד התקשורת דחה את הטענות שלפיהן מדובר ביתרון תחרותי לא הוגן, וקבע כי מדובר בפתרון זמני, מוגבל ומפוקח, שאינו פוגע בתהליך הריפרמינג ואינו יוצר פער תחרותי מהותי. עוד נקבע כי מספר האתרים שיורשו לפעול בתדר זה יהיה נתון לפיקוח, אך ניתן יהיה להגדילו באופן זמני ובכמות הולכת ופוחתת, בהתאם לצרכים ההנדסיים.
בשונה מההצעה המקורית בעקבות בקשה של סלקום להותרת 250 אתרים בדור 2-3 לתקופת ביניים, משרד התקשורת לא קבע מכסה מספרית מוגדרת של אתרי דור 3 בתדר 850 מגה-הרץ שפלאפון וסלקום יורשו להותיר פעילים במהלך תקופת ההארכה. בהחלטה הסופית נמנע המשרד במכוון מקיבוע מספר אתרים, ובחר במתווה גמיש ומפוקח, שלפיו כל אתר יידון ויאושר באופן פרטני.
על פי ההחלטה, הארכת ההפעלה בתדר 850 תתאפשר רק עד 29 במרץ 2026 לכל המאוחר, ורק באתרים שקיבלו אישור מוקדם ובכתב מהמנהל. המשרד מדגיש כי אין מדובר באישור גורף, אלא בפתרון זמני ומצומצם שנועד לאפשר מעבר הדרגתי ומבוקר, מבלי לפגוע במהלך הריפרמינג של תחום ה-700 מגה-הרץ ובאיזון התחרותי בשוק.
עוד קובע המשרד כי מספר האתרים שיורשו לפעול ב-850 מגה-הרץ יהיה זמני והולך ופוחת לאורך התקופה, בהתאם לצרכים ההנדסיים ולמידת ההתקדמות של כל מפעיל במעבר לטכנולוגיות ולתדרים חלופיים. בכך דוחה המשרד הן את הדרישה להגבלת הארכה עד סוף ינואר בלבד והן את הדרישה לקבוע מכסה קשיחה, וקובע כי שליטה פרטנית עדיפה על קביעת מספרים רוחביים העלולים לשבש את תהליך פינוי התדרים
עיקרי הטענות בשימוע – ומה ענה המשרד
המפעילים העלו בשימוע שורה של טענות עקרוניות. בין היתר נטען כי השארת מועד הסגירה לשיקול דעת המפעילים יוצרת אי ודאות רגולטורית, פוגעת בתחרות, מעמיסה על מוקדי השירות ועלולה להוביל ל"כאוס" בשוק. חלק מהחברות דרשו לקבוע מועד סגירה אחיד ומחייב לכלל הרשתות, וחלקן ביקשו להגביל זמנית ניוד מנויים כדי למנוע זליגת לקוחות בתקופת המעבר.
משרד התקשורת דחה את הדרישות הללו. בהחלטתו קבע כי מועד סגירה אחיד לא הוביל להיערכות מספקת בעבר, וכי שונות בין המפעילים היא תוצאה אובייקטיבית של פריסת רשת שונה, ציוד שונה וכמות שונה של מנויים עם מכשירים ישנים. לדבריו, מתווה גמיש מצמצם סיכונים תפעוליים ומפחית פגיעה בציבור. גם הבקשה להקפאת ניודים נדחתה, בנימוק שמדובר בזכות צרכנית בסיסית שאין לפגוע בה.
לעומת זאת, המשרד כן קיבל חלק מהטענות: נקבעה חובת הודעה של לפחות 30 יום מראש לספקים מתארחים (MVNO) לפני סגירת רשת, עודכנה חובת הקיבולת לשיחות חירום ל-10 שיחות בו זמנית לכל סקטור, והותאמה החובה להפעיל רשת חירום בדור 2 רק למפעילים שקיבלו אישור להמשך הפעלת דור 2 עבור שירותי M2M.
דור 2 לא נעלם – אבל רק לחירום
אחד הסעיפים המשמעותיים בהחלטה הוא הותרת רשתות דור 2 לפעילות ייעודית לשיחות חירום עד 31 בדצמבר 2028. הרשת תחויב לשמור על פריסת אתרים קיימת לפי ערים, לאפשר שיחות גם ללקוחות של מפעילים אחרים, ולפעול בקיבולת מינימלית שנקבעה. במקביל, משרד התקשורת פועל לפטור זמני מאגרות תדרים עבור 4 מגה-הרץ שיוקצו לרשת החירום, כדי להבטיח את שרידותה.
המשרד מדגיש כי המתווה כולו נועד לאזן בין האצת המעבר לטכנולוגיות מתקדמות לבין שמירה על רציפות השירות וביטחון הציבור, וכי הוא ימשיך לעקוב אחר יישום הסגירה ואף יגביר את האכיפה על איכות השירות בדור 4 ודור 5 החל מ-2026.
















