ישראל סוגרת פרק בדור 3 ומפנה את הג'יגה הראשון לטובת קידום ה – 5G
פלאפון וסלקום סגרו את רשתות הדור השלישי ב-850 מגה הרץ, וכל המפעילים עברו ל-2,100 מגה הרץ והמדינה מתקרבת ליישור קו רגולטורי עם העולם
שוק הסלולר בישראל רשם בימים האחרונים ציון דרך היסטורי: לאחר שנים של דחיות, עיכובים וניסיונות רגולטוריים כושלים, הושלם פינוי הג'יגה הראשון של הספקטרום, ופלאפון וסלקום סגרו את רשתות הדור השלישי שלהן שפעלו בתחום ה-850 מגה הרץ. במקביל, פרטנר והוט מובייל באמצעות PHI, הזיזו את פעילות הדור השלישי שלהן בתוך תחום ה- 900 מגה הרץ וכל המפעילים הותירו את הדור השלישי רק על תחום 2,100 מגה הרץ, כך שכל רשתות דור 3 בישראל פועלות כעת אך ורק בתחום זה.
בשלב זה ממשיכים כל המפעילים להפעיל גם את רשתות הדור השני עד סוף חודש מרץ, בהתאם להחלטות משרד התקשורת, על מנת לאפשר חלון הסתגלות למנויים ולמערכות שעדיין נשענות על טכנולוגיות ישנות. לפי גורמים בשוק, נכון לעכשיו לא נרשמים אירועים חריגים או פגיעות נרחבות בשירות בעקבות המהלך, אך מדובר במהלך רגיש שדורש מעקב צמוד בימים הקרובים.
המשמעות הרחבה של פינוי הג'יגה הראשון חורגת בהרבה מהיבטים תפעוליים. מדובר בצעד הכרחי כדי לאפשר הקצאת תדרים חדשה ומסודרת בהתאם לכללי האסדרה הבינלאומית של ארגון ה-ITU, שמכתיב כיצד יש לחלק את תחומי התדרים בין מדינות ושירותים. במשך שנים פעלו פלאפון וסלקום בתחומי תדרים שיצרו חפיפות והפרעות עם רשתות במדינות שכנות, תוצאה של הסדרים היסטוריים שלא תאמו את הסטנדרט העולמי. עם השלמת הפינוי, הסוגיה הזו אמורה להיפתר ברובה.
עם זאת, בעיית ליבה אחת עדיין נותרה פתוחה: המשטרה טרם פינתה את תחום ה-850 מגה הרץ, והיא ממשיכה להפעיל בו את רשת ניצן, רשת התקשורת הייעודית שלה. המדינה התחייבה להקצות למשטרה תחום תדרים חדש ולהקים לה רשת ייעודית חלופית, אך המהלך מתעכב, והיעדר הפינוי המלא יוצר צוואר בקבוק רגולטורי שמקשה להשלים את הסדרת התחום.
פלאפון וסלקום אמורות, עם סיום התהליך, לקבל במקומם תדרים בתחום ה-800 מגה הרץ, תחום שנחשב אטרקטיבי במיוחד לפריסת כיסוי רחב, בעיקר בפריפריה ובאזורים כפריים. גם כאן מדובר בתהליך שנמצא בעיצומו, בין היתר בשל חוסר היכולת של המשטרה להתקדם בקצב הנדרש בהקמת הרשת החדשה שלה.
בסיכומו של דבר, פינוי הג'יגה הראשון מסמן את סיומו של עידן טכנולוגי ארוך בישראל ואת תחילתו של שלב רגולטורי חדש, שמקרב את שוק הסלולר המקומי לסטנדרטים הבינלאומיים, וצפוי לסייע משמעותית לנושא ההשקעות ב – 5G, אך הדרך להשלמת המהלך עוד לא הסתיימה, והיכולת של המדינה והמפעילים להתגבר על צווארי הבקבוק שנותרו תקבע אם מדובר בצעד סמלי בלבד או בבסיס אמיתי לשדרוג ארוך טווח של תשתיות הסלולר בישראל.
















