אי הוודאות הביטחונית עשויה לדחות סגירת רשתות דור 2-3 בישראל
משרד התקשורת מתכנן להשלים עד סוף החודש את סגירת הרשתות הסלולריות הישנות, אך בענף מעריכים כי אם הלחימה תימשך – המהלך יידחה. במקביל מתקרבת גם הכרעה רגולטורית נוספת: אופן הקצאת תדרי 1,800 מגה הרץ
במשרד התקשורת שומרים בימים אלה על עמימות בנוגע לסגירה המתוכננת של רשתות הסלולר הישנות בישראל, שאמורה להתרחש עד סוף החודש. באופן רשמי התוכנית נותרה בעינה, אך בענף מעריכים כי בשל אי הוודאות הביטחונית ייתכן שהמשרד יעדיף לדחות את המהלך אם המלחמה לא תסתיים בתקופה הקרובה.
הסיבה לכך היא החשש מנטילת סיכון תפעולי בתקופה רגישה. סגירת רשתות ישנות היא תהליך מורכב, ובמשרד התקשורת מעדיפים להימנע משינויים ברשתות התקשורת בזמן חירום.
לפי התוכנית המקורית, רשתות דור 2 אמורות להיסגר עד סוף מרץ. במקביל אמורות סלקום ופלאפון להשלים את סגירת השימוש בתדר ה-850 מגה הרץ, שבו הן מפעילות עדיין רשתות דור 3 במספר מצומצם של אתרים.
מדובר בכמה מאות אתרים שהוחרגו בעבר מהסגירה הרחבה יותר של רשתות דור 3. המשך הפעלתם מחייב תיאום מול חברת PHI – חברת שיתוף הרשתות של פרטנר והוט מובייל , כדי למנוע הפרעות ברשת. כל המהלך נועד לשרת את קידום ה – 5G בישראל.
החלטה נוספת על הפרק: עתיד תדרי 1,800 מגה הרץ
במקביל לסוגיית סגירת הרשתות, עומדת על הפרק גם החלטה רגולטורית נוספת בעלת משמעות לשוק הסלולר והיא עתיד תדרי ה-1,800 מגה הרץ, שתקופת ההקצאה שלהם למפעילים אמורה להסתיים גם היא בסוף מרץ.
כפי שפורסם בזמן אוויר, משרד התקשורת צפוי להקים ועדת מכרזים שתבחן כיצד להקצות מחדש את התדרים. בין האפשרויות שנבחנות: מכרז מחיר רגיל, או הליך של "תחרות יופי" – מודל שבו המדינה אינה בוחרת בזוכה לפי המחיר הגבוה ביותר, אלא לפי איכות ההצעה המקצועית של המפעילים, כולל התחייבויות פריסה, איכות שירות והשפעה על התחרות בשוק. בכל מקרה הערכה היא שגם מועד החזרת התדרים יידחה במספר חודשים על מנת להשלים את הכנת המכרז ולבחור את הזוכים.
לסוגיה זו יש גם ממד תחרותי ברור. כיום מחזיקה סלקום בהיקף תדרים גדול יותר בתחום ה-1,800 מגה הרץ בהשוואה למתחרותיה, בין היתר בעקבות המיזוג עם גולן טלקום. לכן ההכרעה הצפויה עשויה להשפיע גם על חלוקת התדרים בין המפעילים בעתיד.
















