חלל-תקשורת חוזרת לרווח בעקבות הסדר החוב מתמודדת עם פורטפוליו לוויינים מתכווץ
תוצאות הרבעון הראשון של 2026 מצביעות על שיפור פיננסי משמעותי בעקבות הסדר החוב, לצד אתגרים אסטרטגיים שהדוח משאיר פתוחים
חלל-תקשורת פרסמה הבוקר תוצאות לרבעון הראשון של 2026 המשקפות שני תהליכים: מחד, השלמת הסדר החוב שהפכה הפסד של 0.3 מיליון דולר ברבעון המקביל לרווח נקי של 2.9 מיליון דולר, מאידך, כניסה לעידן שאחרי עמוס 3 – עידן שבו נותרים לחברה שני לוויינים פעילים ושאלות פתוחות לגבי המשך.
עמוס 17 מושך קדימה, עמוס 3 עוזב את הבמה
הכנסות הרבעון הסתכמו ב-20.2 מיליון דולר, לעומת 22.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת כמעט כולה מסיום פעילותו המסחרית של עמוס 3 בסוף מרס 2026, לאחר כ-18 שנות שירות. הכנסות עמוס 3 צנחו מ-9.4 מיליון דולר ברבעון ראשון 2025 לכ-4.5 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, כשלקוחות החברה, ובראשם yes פינו את שירותיהם מהלוויין בצורה הדרגתית לאורך הרבעון.
בצד השני עומד עמוס 17, הלוויין המרכזי והמתקדם שממשיך לצמוח: הכנסותיו עלו ב-8% מ-9.8 מיליון דולר ל-10.7 מיליון דולר, בזכות לקוחות חדשים ואספקת שירותים ללקוחות נוספים באפריקה. עמוס 17 הוא כיום ציר הצמיחה המרכזי של החברה, ואליו מיוחסים 46 מיליון דולר מתוך צבר ההזמנות הכולל של 74 מיליון דולר.
למרות הירידה בהכנסות, הרווח התפעולי עלה מ-6.5 מיליון דולר ל-6.7 מיליון דולר – בעיקר משום שסיום חייו של עמוס 3 ביטל את הפחת הגבוה שנלווה אליו. ה-EBITDA, לעומת זאת, ירד מ-17.9 מיליון דולר ל-13.4 מיליון דולר בעקבות אותו פחת שנעלם ושיפר את הרווח התפעולי.
הסדר החוב שינה את התמונה הפיננסית
השינוי הבולט ביותר ביחס לאשתקד אינו בהכנסות אלא בשורת המימון. הוצאות המימון נטו ירדו בכ-43% – מ-6.8 מיליון דולר ל-3.9 מיליון דולר, לאחר שהחברה השלימה בנובמבר 2025 פדיון מוקדם של חוב בסך כ-395 מיליון דולר, שמומן בין היתר בהנפקת שתי סדרות אג"ח חדשות בהיקף כ-140 מיליון דולר ובהנפקת זכויות. זה השינוי המבני שאיפשר לחברה לעבור מהפסד לרווח.
התוצאה במאזן בולטת וההון העצמי קפץ מ-29 מיליון דולר לכ-75 מיליון דולר, ויתרות המזומנים ליום 31 במרס 2026 הסתכמו בכ-30 מיליון דולר. אלה נתונים שונים בתכלית מהמצב לפני שנה, אז עמדה החברה בפני מצוקת חוב חריפה.
מנכ"ל החברה, דן זיצ'ק, אמר: "תוצאות הרבעון משקפות את המשך יישום האסטרטגיה העסקית והפיננסית של החברה, לצד התקדמות משמעותית בחיזוק מבנה ההון ושיפור פרופיל החוב. המאזן החזק והיכולות הטכנולוגיות של החברה מאפשרים לנו לפעול לגיבוש אסטרטגיית צמיחה, הרחבת מנועי הצמיחה ומיצוב חלל-תקשורת כשחקן משמעותי בתחום החלל המתפתח. כעת ניתן לראות ביתר שאת את מסלול הצמיחה שהסדר החוב הוביל אליו ואת הפוטנציאל הגדול שאנחנו שואפים לממש".
מה יבוא אחרי עמוס 3?
עם פרישת עמוס 3 נותרת חלל-תקשורת ללא לוויין משלה בתפקיד שמילא הלוויין הוותיק במשך שנים – אספקת שירותי שידור לטלוויזיה בלוויין בישראל ותקשורת ממשלתית. החברה חתמה אמנם על הסכם חדש עם yes לאספקת קיבולת שחכורה מצד שלישי, בפוטנציאל הכנסות של עד 10.5 מיליון דולר לתקופה בת 34 חודשים אך ל-yes עומדת הזכות לסיים את ההתקשרות מוקדם, עם הכנסות מינימליות של 5.55 מיליון דולר בלבד. yes עצמה מדווחת כי 89% ממנויי הטלוויזיה שלה עברו לשידור באמצעות האינטרנט – נתון שמצייר בבירור את כיוון השוק.
הדוח מציין כי החברה "ממשיכה לבחון את האלטרנטיבות השונות העומדות בפניה, לרבות אפשרות לקיום תכנית לוויינית" שתחליף את עמוס 3 – ניסוח זהיר שמשאיר את השאלה פתוחה לחלוטין. בינתיים, ממשלת ישראל, שמהווה לקוח מרכזי של החברה, הארכה בפברואר 2026 את הסכמיה עם חלל-תקשורת ללוויינים עמוס 4 ועמוס 17 בהיקף של 8.4 מיליון דולר, צעד שמבטיח הכנסות בטווח הקרוב אך אינו פותר את שאלת ההמשך לטווח הארוך.
צבר ההזמנות הכולל של 74 מיליון דולר מיום 1 באפריל 2026 מייצג את ההכנסות הנראות לעין עד תום חיי הלוויינים הפעילים. עמוס 4 צפוי לסיים פעילות בסוף נובמבר 2028, לאחר מכן ייוותר עמוס 17 כנכס הפעיל היחיד בבעלות החברה.
















