משרד התקשורת מאריך את השימוש בתדרי 1,800 מגה הרץ עד סוף 2026
ההחלטה מונעת פקיעה מיידית של תקופת השימוש בתדרים בסוף מרץ, ונותנת למשרד זמן להשלים את הקמת ועדת המכרזים שתעצב את מתווה ההקצאה החדש ותנאיו
משרד התקשורת הודיע הבוקר למפעילים הסלולריים על הארכת השימוש בתדרי ה – 1,800 מגה הרץ עד סוף השנה, ובכך דחה פעם נוספת את ההכרעה על אופן ההקצאה העתידי של אחד ממשאבי התדר המרכזיים בשוק הסלולר הישראלי https://zmanavir.co.il/cellular/31775.
לפי ההודעה, בסוף החודש הנוכחי אמורה הייתה להסתיים תקופת השימוש שהוקצבה למפעילים בתדרים אלה. אלא שבמקום להביא את התהליך לסיומו כבר כעת, בחר המשרד להעניק למפעילים הארכה נוספת, בדומה להחלטה שהתקבלה כבר בשנה שעברה, אז הוארכה תקופת השימוש ללא פרסום מכרז חדש.
המשמעות המעשית היא שמפעילי הסלולר יוכלו להמשיך לעשות שימוש בתדרים גם בחודשים הקרובים, ללא שינוי מיידי במצבם התפעולי. עבור השוק, מדובר במהלך שנועד בעיקר לשמר יציבות רגולטורית ותפעולית, ולמנוע מצב שבו תקופת השימוש בתדרים פוקעת עוד לפני שהמדינה השלימה את גיבוש מנגנון ההקצאה הבא.
הארכה נוספת במקום הכרעה מיידית
תדרי 1,800 מגה הרץ נחשבים לתדרים חשובים עבור שירותי סלולר, ולכן כל עיכוב בהחלטה על עתידם נושא משמעות ישירה עבור החברות הפועלות בשוק. במצב שנוצר, המשרד למעשה מעדיף לקנות זמן נוסף, במקום למהר לפרסם מכרז או לקבוע כבר כעת הסדר קבוע חדש.
זו אינה הפעם הראשונה שבה המשרד נוקט בגישה כזו. גם בשנה שעברה הוא בחר להאריך את תקופת השימוש בתדרים ללא מכרז, וכעת מתברר כי גם הפעם הליך ההקצאה החדש עדיין אינו בשל.
כפי שכבר ציינו בעבר, במשרד ישנם כאלה הקוראים לעריכת ביוטי קונטסט כתנאי להקצאת התדרים ואילו במשרד האוצר סבורים כי הדרך הנכונה ביותר היא לערוך מכרז כספי ולמעשה לחייב את המפעילים לקנות את התדרים מחדש. במשרד התקשורת מתנגדים בתקיפות לדרישה הזו.
ועדת המכרזים צפויה לעצב את הכללים החדשים
בשבועות הקרובים אמור משרד התקשורת להשלים את הקמתה של ועדת מכרזים, שתהיה אחראית על גיבוש המדיניות להקצאה החדשה של התדרים ועל קביעת התנאים שבהם תתבצע.
לפי המסתמן, בראש ועדת המכרזים צפוי לעמוד מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי. הוועדה צפויה לעסוק לא רק בשאלה למי יוקצו התדרים, אלא גם במסגרת הרחבה יותר של תנאי ההקצאה, משך השימוש, הדרישות שיחולו על המפעילים והאיזון שבין צורכי התחרות לבין צורכי ההשקעה ברשתות. נקודה נוספת וחשובה היא שבאמצעות המכרז מתכוון המשרד לארגן מחדש את ההקצאה של התדרים ולהביא לכך שתהיה אופציה לחלוקה שווה בין החברות בהיקף התדרים בתחום.
במילים אחרות, ההארכה הנוכחית אינה פותרת את שאלת העתיד של התדרים אלא רק דוחה את ההכרעה. ההחלטות שיתקבלו במסגרת ועדת המכרזים עשויות להשפיע בהמשך על מבנה השוק, על חלוקת המשאב הספקטרלי בין החברות ועל התנאים שבהם ימשיכו המפעילים להפעיל את רשתות הסלולר שלהן.
















