דליה חברות אנרגיה מקדמת תכנית להקמת חוות שרתים בהיקף של 200 מגה וכן תחנת נחיתה לכבל תת ימי בשטח תחנת הכוח אשכול באשדוד. כפי שנחשף בזמן אוויר https://zmanavir.co.il/article/26766/ החברה מתכננת לנצל שטחים שבבעלותה בין שני הנמלים בעיר ולהשתמש במערכות הקירור המנצלות את מי הים לטובת קירור הטורבינות בתחנות הכוח, גם לטובת החווה המתוכננת.
במסגרת הפרויקט נפגשו מנהלי דליה עם ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי והציגו בפניו את הפרויקט על מנת לקבל את ברכת הדרך.
בשיחה עם זמן אוויר אמר עובד דבי מנכ"ל החברה כי דליה לא תעמוד בראש הפרויקט מכיוון שהוא לא תחום ההתמחות שלה, והיא תחפש שותף מוביל שזו עיקר פעילותו. לדבריו מתנהלים מגעים עם מספר חברות אך הנושא עדיין לא נסגר. כמו כן הוא ציין כי המטרה היא שדליה תהיה שותף קטן וסמוי בהיקף של 20-30% מהפרויקט, אך חשוב לה להיות בו מכיוון שמדובר בתחום מבטיח עם הרבה יתרונות בשיתוף הפעולה. הוא העריך שההיתרים לבניה יימשכו עד סוף השנה ולאחר מכן עוד שנה וחצי לבניה.
בהודעה שמסרה החברה היא ציינה כי הציגה לראש העיר יחיאל לסרי ואנשיו את התכניות להקמת תחנת כוח חדשה במסגרת המתחם המיועד לייצור אנרגיה ואגירה, אשר תחליף את התחנות הקיטוריות הישנות ותפחית את הפליטות מהתחנה. וזאת בנוסף להסרת מפגעים סביבתיים כדוגמת זיהום קרקע ואזבסט.
דליה חברות אנרגיה, שבבעלותה תחנת הכח דליה שבצפית, מייצרת כ-900 מגה ואט באמצעות שתי טורבינות בעלות יעילות אנרגטית גבוהה. עם קבלת הבעלות על תחנת אשכול (ביחד עם שותפיה, קבוצת יוניון, משק אנרגיה וצבי ברק) מתכננת החברה להפוך את תחנת הכח אשכול באשדוד למרכז AI וחוות שרתים.
ברוח זאת, הוצגו תכניות הפיתוח לשטחי התחנה בהיקף של כ- 200 דונם אשר מיועדים לשימוש מסחרי. בשלב א' מקדמת החברה הקמה של מתחם AI וחוות שרתים ראשונה מסוגה בישראל בהיקף של כ- 80,000 מ"ר על בסיס זכויות קיימות שתהיה מורכבת מ-4 חוות שרתים שונות וזאת מכח התכנית הקיימת לתחנה. בשלב ב' פועלת החברה לאישור תב"ע בוועדה המחוזית שתאפשר הקמת פארק AI שיכלול מרכז פיתוח, חוות שרתים ועוד, על מנת למקסם את התועלות מהמיקום הייחודי וניצול אופטימלי של המקרקעין.
"עם השלמת התכנית העסקית ומימושו של חזון הפיכת אשדוד למרכז AI ומרכז של ייצור אנרגיה חדשנית תהפוך העיר אשדוד הודות למיקומה של תחנת הכוח אשכול בשטחה, ע"י הקמת תחנת נחיתה של כבל ימי לצומת מרכזי המחבר בין אירופה, אפריקה והמזרח התיכון ולמוקד דיגיטלי בינלאומי, זאת בדומה לתחנות נחיתה וחוות שרתים שהוקמו בקרבת החוף בברצלונה, מרסיי ועוד". כמו כן הדגיש דבי, "כחלק מכך, תוכל אשדוד להגדיל את התוצר המקומי של העיר ע"י יצירת מאות משרות בתחומי התשתיות, התחזוקה והשירותים. אשדוד תהווה אבן שואבת להשקעות של חברות טכנולוגיה בינלאומיות ויצירת מקומות עבודה איכותיים בעיר".
יחיאל לסרי, ראש עירית אשדוד: "אנו מברכים על העובדה שדליה חברות אנרגיה מקדמת הקמת תחנת כוח יעילה ומתקדמת במקומה של תחנת הכוח אשכול. בכך, יוחלפו ארבע יחידות קיטוריות ישנות הפועלות בתחנה הקיימת, ואיכות האוויר תשתפר".
















