במשרד התקשורת עוקבים בדריכות אחר הוויכוח העולמי לגבי חלוקת הנטל בהשקעות בתשתיות תקשורת בין המפעילים לבין ה – Hyperscalers. המונח Hyperscalers מתייחס לקבוצת חברות ענק המספקות שירותי מחשוב ענן ומפעילות מרכזי נתונים מסיביים שיכולים להתרחב בגמישות כדי להתמודד עם עומסי עבודה גדולים במיוחד. חברות אלה כוללות כמה מהשמות הגדולים ביותר בתעשיית הטכנולוגיה, כגון אמזון (AWS) , מיקרוסופט Azure, גוגל קלאוד, מטא, יבמ, אפל וכדומה. אלו ידועים ביכולתם לספק משאבי מחשוב, אחסון וקישוריות בין רשתות ללקוחות ברחבי העולם.
היות ומדובר בחברות המייצרות את רוב התנועה ברשתות, התפתח באירופה ויכוח עקרוני סביב השאלה האם הם צריכים לקחת חלק בהשקעות שכן המפעילים מתקשים לעמוד בביקושים וככל שהרווחיות שלהם נשחקת, כך גם היכולת לממן את השדרוגים וההרחבות. באירופה חלק מהמפעילים השימוע תחזיות אפוקליפטיות וגם במשרד התקשורת ערים לדיון.
בכירים במשרד אומרים כי מדובר בנושא מטריד שהוא גם רלוונטי למפעילים כאן, אך ספק אם ישראל תוכל לתרום לדיון. אחד הגורמים העריך שבטווח הארוך לא תהיה ברירה וה – Hyperscalers יהיו חייבים לתת כתף אם רוצים לשמר רמת תחרות סבירה בין מפעילים, או שאותם Hyperscalers ישתלטו על המפעילים ויספקו את השירותים בעצמם תוך כדי שהם מותירים את החברות הסלולריות כחברות אתרים וזהו.
ראשי חברות בישראל אומרים שהם לא רואים כיצד ישראל מהווה חלק מהמאבק הזה, וסבורים שצריך להשאיר את הדיון ברמה הגלובלית בין הגושים הגדולים אירופה, ארה"ב, אסיה כי מדובר בסוגיה שהיא גם פוליטית וישראל קטנה מדי לקחת חלק בויכוח. "כמובן שהיינו שמחים אם זה היה קורה אבל אנחנו לא בדיוק מזיזים לאף אחד מהגדולים האלה", הם אומרים.
















