בדצמבר 2016 עמד שער מניית בזק על 6.80 שקלים למנייה. בחודשים שקדמו לכך, ירדה מניית בזק בכ – 15% ולמעשה הייתה כמעט המנייה הגרועה ביותר במדד המעוף באותה שנה. באותו חודש דצמבר פרסם האנליסט לירן לובלין מבית ההשקעות איי.בי.איי המלצת קנייה על בזק עם מחיר יעד של 8 שקלים למנייה. בחודשים שלאחר פרסום המלצת הקנייה של לובלין, צנחה (אמנם בשל אירועים בלתי צפויים כמו חקירות רשות ניירות ערך וכו') מניית בזק והשלימה ירידה של 70% תוך כשנתיים עד לשער של 2.15 שקלים.
למה אני מזכיר זאת? אתמול פורסם על המלצת הקנייה של לובלין מאיי.בי.איי מדצמבר האחרון על מניית בזק עם צפי לאפסייד של 50% במניה ומחיר יעד של 7.60 שקלים. בזק עשתה מאמצים לדחוף את המלצתו של לובלין, ובין היתר נפגשה עם עיתונאי הדה מארקר (באותה פגישה בה עלב המנכ"ל בעיתונאית המארקר שעזבה מיד לאחר תחילת הפגישה). עיתוי המאמצים של בזק אינו מקרי. בימים האחרונים פורסם כי ממשלת ישראל אישרה את ביטול החובה להחזיק גרעין שליטה בבזק, מהלך שנותן את האות לתחילת מהלכי המימוש של האחזקות של קרן סרצ'לייט בבזק. עיתוי האישור אינו נוח לקרן סרצ'לייט. מניית בזק צנחה בחודשים האחרונים בכ – 20%, וסרצ'לייט כך פורסם לא ששה לממש במחיר כזה.
קרן סרצ'לייט עשתה בשבועות האחרונים מאמצים לתמוך בשער המנייה היורד. כך למשל בסוף חודש דצמבר רכשה הקרן מניות בזק בהיקף של ארבעים מיליון שקל, כל זאת כשברקע הנהלת החברה עוסקת, בהנהגתה של בעלת השליטה, במתווה להעלאת שיעור חלוקת הדיבידנד שתחלק בזק, הכל על מנת להביא להגברת העניין במניות בזק. בנוסף, לאחרונה נסעו יו"ר החברה גיל שרון וסמנכ"ל כספים לחו"ל בניסיון, לא מוצלח, לשכנע משקיעים זרים להשקיע במניות החברה.
מה צופן העתיד למניית בזק, קשה לדעת, אבל השמיים של בזק מתמלאים בעננים שלובלין היה צריך לראות. למרות המאמצים מצד ההנהלה לטשטש זאת, בזק נמצאת במצב של יחסי עבודה רעועים מאד, כשברקע מתנהל מו"מ קשה על התנאים שמציב ועד העובדים כנגד ביטול גרעין השליטה בחברה. בזק מצוייה בחסרון עמוק פה, מכיוון שגם היו"ר וגם המנכ"ל אינם נחשבים מומחים, בלשון המעטה, בעולם יחסי העבודה ובהתנהלות מול ועד עובדים. בנוסף, הסכם השכר הקיבוצי שנחתם לאחרונה מול ההסתדרות, צפוי להגדיל עוד יותר את עלויות השכר בחברה. בתחום הרגולציה החברה נמצאת בפני שני מהלכים גדולים – האחד תמחור מחדש של מחירי ההולסייל בנחושת ובסיבים, והשני רפורמה בשוק העסקי, שניהם בעלי פוטנציאל פגיעה משמעותי ביותר בתחום הקווי של בזק. בנוסף, הסכם ההולסייל שחתמה החברה לאחרונה עם פרטנר צפוי להגביר עוד יותר את התחרות בתחום הסיבים, ופריסת הסיבים המואצת של IBC, תביא אף היא להחרפת התחרות בתחום. בזק בינלאומי, שהייתה חברה רווחית, נשענת היום על רווחיות שנובעת גם מלקוחות כפולים ב- ISP, תופעה שתלך ותעלם, ואיתה, ככל הנראה, גם הרווח. מהתוכנית האסטרטגית של בזק שהצהירה לפני כשנתיים וחצי על תהליכי מיזוג ורכישה לא יצא דבר, ובזק לא ביצעה ולו עסקה אחת, בנוסף נראה שתוכניות ההתייעלות של החברה מיצו את עצמם ובזק מצוייה לאחרונה במתווה של עלייה תלולה בהוצאות.
כל אלה ועוד, עשויים להביא את בעלי השליטה בבזק להתחיל למכור את אחזקותיהם בהקדם. נזכיר כי קבוצת הרוכשים מורכבת מקרן סרצ'לייט וממשפחת פורר. העובדה כי לא יידרש עוד משקיע ישראלי בגרעין השליטה, עשוייה להביא את משפחת פורר לצאת מאחזקותיה בבזק עוד לפני קרן סרצ'לייט. למרות שעסקת בזק הייתה רווחית עבור המשפחה, אין זה סוד כי הם לא רוו נחת בבזק. דוד פורר היה יעד להתקפות ועד העובדים במסגרת סכסוך העבודה בחברות הבנות, והייתה לו ביקורת קשה כלפי יו"ר החברה גיל שרון שלא עשה מאמצים מספיקים לעצור את האש שהופנתה לפורר. סכסוך העבודה הנוכחי בבזק עשוי להתחמם ולהתפרץ שוב בקרוב, ולא נראה כי פורר ישמח לשוב ולחטוף אש. עם כל הכבוד לוועדי העובדים בחברות הבנות, ועד העובדים בבזק עשוי להיות אגרסיבי הרבה יותר, ומהחוויה הזו פורר ישמח, ככל הנראה, להימנע.
















