הארכת הסכם השימוש בין סלקום ל – IBC נתפס כאירוע שגרתי, אבל הוא טומן בחובו משמעות רחבה לשוק התקשורת. ההסכם יוצר הזדמנות נדירה למשרד התקשורת להפחית בצורה משמעותית מאד את העלויות בשוק הסיטונאי עבור מתחרים קטנים נעדרי תשתית. במקביל, הוא יוצר בעיה קשה מאד לבזק. הסיבה לכך פשוטה. בזק ופרטנר דיווחו על המחיר שסוכם ביניהן במסגרת הסכם ל – 5 שנים הכולל חכירה של 120 אלף קווים. חישוב גס העלה שמדובר במחיר שנע סביב 45 שקלים לחודש לקו. יש כאלו שטוענים שפחות ויש כאלו שיותר אבל זו לא הנקודה.
הנקודה היא שהמחיר של סלקום עם IBC לא פורסם, אבל על פי הערכות מדובר במחיר הנמוך בעשרות אחוזים מהמחיר שנסגר בעסקת פרטנר בזק. מכיוון שהמחיר חייב היה להיות זול יותר מאשר המחיר של בזק פרטנר, אחרת סלקום הייתה יכולה לחתום את אותו ההסכם עם בזק, זה גורס שמדובר במחיר הרבה יותר טוב. זה לא יהיה מופרך להעריך שמדובר בהסכם שנע סביב 35 שקלים לחודש לקו כהסכם מסגרת (המחיר ל – ISP רגיל הוא כמובן גבוה יותר). במצב כזה אנחנו בסיפור אחר לגמרי כיוון ש – IBC חייבת למכור באותם מחירים לכל שחקן. ספק אם בבזק מישהו לקח בחשבון שהורדת המחיר עבור פרטנר תיצור אפקט כה משמעותי בשוק על ידי זה ש – IBC תוריד את המחיר שלה בצורה חדה כל כך.
נזכיר שמשרד התקשורת כבר אמר שהמחיר בעסקת בזק פרטנר משמש כאינדיקציה בבואו לקבוע את המחירים החדשים בשוק הסיטונאי. ההמשך ברור, המשרד לא יוכל להתעלם מהמחירים בעסקת סלקום IBC. המשרד קבע את המחירים הקודמים בשוק הסיטונאי על בסיס המחירים של IBC. הוא לא יוכל להתעלם מהמחיר החדש ולא לקחת אותו כנקודת מוצא.
ההסכם החדש מייצר לחץ כבד על בזק בעיקר. אם המחיר יהיה יותר נמוך ממה שסגרה עם פרטנר, היא תהיה חייבת להוריד את המחיר לפרטנר ולכל השוק. אבל יותר מכך, יהיה לה קשה מאוד לשכנע את משרד התקשורת שהמחיר שיקבע לה אינו הולם את העלויות שלה. כאשר בבזק סגרו את המחיר עם פרטנר הם לקחו בחשבון שהמחיר העתידי שיקבע משרד התקשורת יישען על המחיר בעסקה שלה. בזק גם לקחה בחשבון שהעסקה מחלישה מאוד את IBC. אבל ספק אם לקחה בחשבון תרחיש שבו IBC תפחית מחיר בתגובה בצורה כה משמעותית.
צריך לומר שברגע שיש הסכם המבוסס על קונה מרצון ומוכר מרצון, המחיר שנקבע בו חייב להיות הרף העליון למחיר המפוקח. אם משרד התקשורת יקבע מחיר גבוה מהמחיר הזה, הוא הופך לבדיחה ותהיה זו בכייה לדורות. דבר נוסף, העלויות של ibc גבוהות יותר משל בזק. בעוד שלבזק אין כל עלות על הקנים שהונחו לפני עשרות שנים, IBC משלמת אלפי שקלים לחודש לבזק על השימוש בקנים, כך שמחירי ההולסייל בבזק צריכים להיות נמוכים מתעריפי IBC. נזכיר, שהטעות ההיסטורית הקשה ביותר במודל ההולסייל של פרונטיר שקבעה את מחירי השוק הסיטונאי במקור, הייתה חישוב עלויות הקנים ומתן החזר לבזק על עלויות אלה. בפועל בזק קיבלה הכנסות משמעותיות מאד בגין זאת כשבעצם בפועל לא הייתה לה שום עלות.
כך שבעצם לא ניתן שלא לשאול את השאלה המתבקשת והיא האם האם בזק לא עשתה טעות אסטרטגית עצומה כשחתמה על הסכם ההולסייל עם פרטנר במחיר נמוך משמעותית מהמחיר המפוקח? בזק הציתה, למעשה, מלחמת מחירים עם IBC ואילצה אותה לחתום עם סלקום במחירים נמוכים משמעותית. הטעות הזו תחזור עכשיו לפתחה של בזק שתאלץ להפחית מחירים ולהתמודד עם הפחתה רגולטורית חדה מאד.
















