רשות התקשורת הבריטית Ofcom ביקשה לעכב את הכניסה לתוקף של המחירים הסיטונאיים החדשים של חברת Openreach שהיא חברת התשתיות העצמאית של BT. המחירים החדשים לשוק הסיטונאי הוצעו על ידי Openreach בדצמבר האחרון והיו אמורים להיכנס לתוקף בתחילת אפריל. Ofcom החליטה לא להתנגד למחירים שהציעה Openreach אך לאחרונה היא קבלה תלונות ממספר שחקנים שהזהירו מפני אימוץ המחירים של Openreach ורגע לפני כניסתם לתוקף היא קראה לחברת התשתיות למשוך את ההצעה שלה, אחרת היא לא תאשר אותן וזאת עד שתשלים בדיקות נוספות. הסיפור מדגים עד כמה בעייתי מודל התמחור בשוק התקשורת במיוחד בכל הקשור למדיניות התעריפים בשוק הסיטונאי, ועד כמה האירוע באנגליה דומה לאירוע כאן אצלנו.
לדברי רשות התקשורת הבריטית, היא אמורה הייתה עד סוף מרץ להשלים את כל התייעצויות בנושא ולאשר את התמחור החדש. היא מציינת שקיבלה "מספר תשובות מפורטות ורחבות בהתייעצות, חלקן מעלות סוגיות הדורשות הערכה נוספת. על מנת להעריך את הנושאים הללו כראוי, אנו מתכוונים לאסוף ולנתח מידע נוסף. לא ניתן יהיה לעשות זאת לפני סוף מרץ. בשלב זה, אנו צופים כי יידרשו חודשיים נוספים לבצע את העבודה הנוספת ולהוציא את החלטתנו הסופית, ונרצה להשלים את העבודה הזו במהירות האפשרית. ההצעה אמורה לצאת כרגע ב-1 באפריל 2023. על מנת לספק ודאות ויציבות לתעשייה, השקפתנו היא שראוי שההצעה לא תושק עד שנפרסם החלטה סופית. אנו שוקלים את השימוש בסמכויות שלנו כדי להשיג זאת, אם כי זה עשוי להיות מיותר אם Openreach תדחה מרצון את השקת ההצעה".
סביר להניח שהבקשה של Ofcom תתקבל ואולם יחד עם זאת מעניין לראות את הקווים המקבילים לעומת מה שקורה אצלנו כאן בארץ. אמנם המשרד הגיע להבנות עם בזק על הפחתת המחיר הסיטונאי שלה, אך העבודה עצמה שאמורה לקבוע את התמחור ושאותה עושה משרד התקשורת בעזרת חברת ייעוץ חיצונית – העבודה הזו תקועה תקיעה רצינית בשל היעדר סמנכ"ל כלכלה ובשל מצוקת כוח האדם באגף הכלכלה במשרד התקשורת.
על רקע המחירים החדשים בשוק, שנקבעו בעסקאות של קונה מרצון ומוכר מרצון, וכללו התחייבות לזמן ארוך מצד בזק וסלקום לרכישת קווים מבזק ו – IBC (בהתאמה), אין מנוס מקביעה חד צדדית של המחיר על ידי המשרד ועריכת התחשבנות לאחר מכן כפי שכבר קרה בעבר מספר פעמים.
אם זה לא יקרה, המשמעות היא ששחקנים קטנים רבים (וגם מפעילים גדולים יש לציין) שמשלמים עבור השימוש בתשתיות בזק, ימשיכו לממן את המחירים הגבוהים מאד שבזק גובה היום ושעוזרים לה לרווחיות עודפת כאשר ברור לכל דיכפין שמדובר במחירים לא ריאליים הפוגעים בתחרות מצד שחקנים קטנים וחדשים בשוק הסיבים האופטיים.
נזכיר שהמחירים של בזק בעסקת פרטנר עומדים סביב החכרת קו באזור ה – 45 שקלים לחודש ויש כאלו המעריכים שפחות. בהסכם בין סלקום ו – IBC המחירים אף יותר נמוכים בצורה משמעותית. כמובן שהמחירים הם מחירי מדף בתמורה להתחייבויות לכמויות רכישת קווים, אך מדובר באינדיקציה חד משמעית לכך שהמחירים היום שעומדים על 72 שקל לקו לפני מע"מ לא במסגרת הסכם מדף, גבוהים מאד ולא מאפשרים מרווח מחירים סביר לקידום התחרות. זו הסיבה שאין מנוס מקביעה זמנית של מחיר מופחת באופן מיידי והשלמת התחשבנות אחרי קביעת המחירים הסופיים.
















