המשרד להגנת הסביבה מתכוון לפעול בשוק הסלולר ולהציע פתרונות למפעילים בנושא אנרגיה ירוקה והקטנת פליטות גזי חממה. המשרד מגבש מספר הצעות ייעול אך לא בטוח שיש להן היתכנות כלכלית. בתשובה לפניות zmanavir הסביר המשרד להגנת הסביבה כי הוא בוחן בימים אלה את המסגרת הרגולטורית המתאימה לנושא ובמקביל יפנה לחברות הסלולר עם המלצות.
נושא צריכת החשמל ברשתות סלולריות הפך להיות נושא חשוב על סדר היום של חברות סלולר בכל העולם בשל הגידול העצום בצריכת חשמל בדור החמישי שצורך חשמל פי 3-4 מאשר בדור הרביעי. הנושא זוכה לתשומת לב בעיקר באירופה וחלק מהמפעילים הגדולים כבר התחייבו לעבור לאנרגיה ירוקה עד 2030 באופן מלא.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר "בחלק ממתקני התקשורת, לצורך שרידות בעת הפסקת חשמל, יש גנרטורים הפועלים אך ורק בזמן הפסקת חשמל – נמליץ על החלפת הגנרטורים במתקנים לאגירת חשמל". עוד נמסר "צריכת החשמל המרבית שמוקד שידור הכולל אנטנות עבור כל הדורות היא כ-12 קילו-וואט, נמליץ על שימוש בפאנלים סולאריים – כ-60 מטר מרובע – היכן שהדבר אפשרי ואגירת אנרגיה".
עוד נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה רואה לנגד עיניו את הצורך בהפחתת פליטות גזי החממה בישראל – מדובר באינטרס ציבורי חשוב, שכן מרבית מדינות העולם כבר התחייבו לעבור לכלכלה מאופסת פליטות עד 2050 וגם המשרד מקדם בימים אלה את חוק האקלים שיעגן יעדים שאפתניים בחקיקה".
"פליטות גזי חממה מרשתות סלולריות נובעות מצריכת החשמל הגבוהה הנדרשת להפעלתן, לרבות של מרכזי המידע, הבקרה והשליטה. לצורך הפחתת פליטות גזי חממה מסקטור זה, יש להשקיע בהתייעלות אנרגטית לצמצום הצריכה עצמה, מעבר לצריכת חשמל המיוצר מאנרגיות מתחדשות וצמצום השימוש במערכות קירור מבוססות קררי HFC אשר הם בעלי מקדם התחממות גבוה".
"המשרד מחייב התייעלות אנרגטית באמצעות היתרי פליטה, ואולם חברות הסלולר אינן טעונות בהיתרי פליטה. המשרד פועל באמצעים אחרים לתמרץ הפחתת גזי חממה בסקטורים השונים, באמצעות תמיכות בהתייעלות אנרגטית ומעבר לגזי קירור עם מקדם התחממות גלובלית נמוך".
"בכל הנוגע לחוות שרתים: חוות עם מתקני גיבוי בהיקף מצרפי של למעלה מ-50 מגוואט תרמי טעונות בהיתר פליטה, ובכל היתר כזה המשרד מחייב התייעלות אנרגטית".
נסביר שעל פניו הרעיונות של המשרד להגנת הסביבה נשמעים חיוביים אך קשה לראות אותם מיושמים מפני שהם כמעט וחסרי היתכנות כלכלית. החברות הסלולריות במגמה של צמצום שטחים באתרים ותוספת של מתקני אגירה או פאנלים סלולריים ידרוש מהם להגדיל משמעותית את שטח האתר. בנוסף, מתקני אגירה גם הם זקוקים למקום גדול יותר, שלא לדבר על ההשקעה הכרוכה בכך ולכן קשה להאמין שבמצבן היום החברות יהיו קשובות לכך.
רשת תקשורת ירוקה מאופיינת בהפחתת צריכת אנרגיה, מקורות אנרגיה מתחדשים ואסטרטגיית הפחתת פחמן שחייבת לעבוד יחד כדי להשיג יעילות אנרגטית. הגידול העצום ברשתות סלולריות ובשירותים אלחוטיים הנמצאים בכל מקום הגדיל את צריכת האנרגיה, פליטת גזי החממה והציב אתגרים לפיתוח רשתות סלולריות בנות קיימא חסכוניות באנרגיה. רשתות גישה אלחוטית סלולרית זוהו כצרכן האנרגיה העיקרי בתעשייה, בעוד שתחנות בסיס רדיו ברשת כזו צורכות את רוב האנרגיה. כדי להשיג אנרגיה נקייה עבור רשתות סלולריות, עוברים מפעילים לשימוש בחומרה חסכונית באנרגיה, מקורות אנרגיה מתחדשים וטכנולוגיית מצב שינה חכם. בנוסף מפעילים מגבירים שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים להפעלת תחנות בסיס סלולריות כמו למשל אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח ותאי דלק. שימוש באלגוריתמים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה כדי למטב את צריכת האנרגיה ברשת, כולל אופטימיזציה של תשתית הרשת, הקצאת משאבי רשת ביעילות וחיזוי ביקוש המשתמשים.
















