משרד התקשורת לקראת יוזמה מעניינת במטרה לסייע לחברות הסלולריות להתגבר על הקשיים בבניית אתרים, ובמקביל להכניס שינויים במבנה השוק. ל – zmanavir נודע שבקרוב צפוי משרד התקשורת לפרסם החלטה שתאפשר לשחקנים חיצוניים בשוק להקים אתרים סלולריים עצמאיים ולהציע אותם למפעילים לטובת שיפור הקליטה.
ההחלטה תסייע לשחקנים כמו אלומה או כל גורם אחר שיהיה מעוניין, להקים אתר סלולרי אקטיבי ולהציע לחברות לרכוש ממנו כיסוי. עד עתה לא התאפשר לחברות חיצוניות לעשות זאת, אלא רק למי שיש רישיון סלולר.
מדובר בשינוי מהותי בשוק הדורש הסבר: החברות הסלולריות בישראל סירבו עד עתה להוציא מרשותם את הקמת האתרים ותפעולם העצמאי. בעולם המודל הנפוץ הוא מודל שבו האתרים מתופעלים על ידי חברות חיצוניות שמוכרות את המיקום הנדל"ני לטובת הקמת אתר על ידי החברות הסלולריות בעצמן, או שחברות המגדלים מקימות אתר בעצמן והמפעילות קונות מהם דקות זמן אוויר.
בישראל המודל שמקובל בעולם לא צלח מסיבות שונות. הן בגלל שמדובר בעצם בפתרון פיננסי שכן החברות מוכרות את האתרים שלהן לחברות המגדלים ומשלמות שכירות חודשית, והן בגלל שלא הייתה לכך הצדקה כלכלית.
סיבה נוספת היא התנגדות הוועדים של החברות שרואות בחברות המגדלים אויב של ממש, שבסוף יוביל לפיטורי עובדים רבים ויחליש את אגפי ההנדסה והתכנון.
משרד התקשורת פרסם שימוע בעניין בשנה שעברה לפיו יזמים טכנולוגים יוכלו להקים אתרי סלולר לדור 5 על בסיס תשתיות אזרחיות כמו עמודי תאורה, עמודי חשמל או שלטים, ולהשכיר את האתרים לחברות הסלולר. מטרת ההחלטה היא לעודד את כניסת הדור החמישי לארץ. לאחר שנשמעו עמדות הצדדים המשרד כאמור צפוי לקבל החלטה.
קשה לדעת מה תהיה עמדת הוועדים לנוכח השינוי שהמשרד יוזם, וגם האם החברות הסלולריות יראו בכך מודל ראוי. על פניו מדובר בהזדמנות כלכלית היות והחברות מתקשות להקים אתרים סלולריים בגלל קושי להשיג אישורים, וגם מפני שהדבר כרוך בהשקעה כספית כבדה מאד.
חברה חיצונית שתדע היכן החברות סובלות מבעיות קליטה וכיסוי, תוכל לנסות ולהקים בעצמה אתר ופשוט תמכור לחברות דקות שימוש. למעשה חברת המגדלים תדע לרכוש ציוד מתאים מנוקיה או אריקסון או כל ספק אחר, ולהקים בעצמה את האתר באופן אקטיבי כך שתוכל לפעול בתדרים המתאימים לכל החברות ובכך לחסוך להן הוצאה כבדה.
המטרה של המשרד במהלך היא להתחיל להניע יוזמה חדשה בשוק הסלולר במטרה להניע אותו לכיוון של חדשנות וחלק מזה הוא לאפשר לחברות להתמקד בסלולר ולא בנדל"ן, כפי שהדבר קורה במדינות רבות בעולם.
















