חדשות רעות ליזמים בשוק הקווי: משרד התקשורת החליט לא לתת עדיפות לשוק הנייח השנה, והפוקוס עובר לתחום השידורים והסלולר. המשמעות היא שהטיפול בהורדת המחירים בשוק הסיטונאי על בסיס העבודה של חברת הייעוץ אקסון צפויה להיגרר לסוף השנה ולא עד אוגוסט כפי שסברו תחילה במשרד ובשוק התקשורת.
ההחלטה של המשרד להרפות מהשוק הנייח ותיקון העוולות השונות המתקיימות בו היא רעה מאד לשחקנים קטנים בשוק. אחרי מאמץ גדול שעשה המשרד על מנת לעודד כניסה של קבלנים קטנים – בין אם מדובר בתוכנית התמרוץ שהגה ובין אם מדובר בהקטנת חסמים לכל מי שרוצה לפרוס בכל רחבי הארץ – עשוי לגלות בקרוב שהוא עומד בפני שוקת שבורה.
העבודה על הפחתת מחירי השוק הסיטונאי כבר החלה בשנה שעברה והייתה אמורה להסתיים כבר בתחילת השנה. בינתיים המפעילים החדשים והקטנים נאנקים תחת המחירים הגבוהים בשוק הסיטונאי והתוצאות בהתאם. חלק מהיזמים פשוט נטשו את השוק אחרי שתיכננו להיכנס אליו בכל הכוח.
הסנונית הראשונה הייתה 019 שתיכננה להסתער על השוק בעיקר ביהודה ושומרון, וגילתה מהר מאד שבמקום שמשרד התקשורת יעזור לה, הוא למעשה פועל נגדה. המשרד לא התיר לה לחבר יישובים בתמסורת אלחוטית רחבת פס במקומות שאין תשתיות חלופיות לבזק, ומנגד לא כפה על בזק הפחתה במחירי התמסורת, מה שגרם לה להתחיל לחפור בעצמה נתיבים להנחת סיבים כי מחירי בזק היו בלתי אפשריים עבורה.
בנוסף, 019 תיכננה להניח סיבים בכמה יישובים במקביל. אלא שעלות הפיקוח של בזק שנדונה כאן כבר כמה פעמים, גרמו לה להוצאות של אלפי שקלים ביום רק על פיקוח. זו הסיבה שהחברה הבינה מהר מאד שמדובר באירוע לא כלכלי עבורה ויצאה מהשוק כשהיא מוכרת את פעילותה ל – IBC.
סיפור דומה קרה גם עם נקסטקום שמכרה את פעילותה ל – IBC וכעת אנו ניצבים בפני אירוע נוסף שבו מילגם גם כן מנסה לצאת מהשוק שבו הייתה פעילה ביחד עם יונתן סודמי בחברת פיוצ'ר. מילגם היא לא עוד שחקן קטן בשוק. היא חברה עם משאבים רציניים והיו לה תוכניות לפתח מנוע צמיחה חדש, אלא שהקשיים שחווים כל המפעילים הקטנים לא הותירו לה ברירה והיא החליטה לצאת מהשוק.
המפעילים הקטנים נשמעים מתוסכלים ומנסים לתקן חלק מהנזקים בשוק, אך כאמור משרד התקשורת החליט שהוא שם דגש על שוק השידורים והסלולר. במשרד התקשורת לא מתרגשים מהקריסות של המפעילים הקטנים. מבחינת המשרד השוק הקווי מתקדם היטב ונעשות בו עבודות פריסה רבות כך שקריסת חלק מהשחקנים הקטנים אינה מעניינת אותו.
עד כמה שזה יישמע מוזר המשרד גם לא מוכן לחשוב על האפשרות להפחית מחירים בשוק הסיטונאי על בסיס המחירים שכבר נקבעו בעסקאות של קונה מרצון ומוכר מרצון כמו שקרה בעסקת בזק פרטנר ובעסקת IBC סלקום. בעסקאות אלה נקבעו מחירים נמוכים מאד ביחס למחירי השוק הסיטונאי ולא ברור מדוע המשרד פשוט דופק את השחקנים הקטנים – אלה שמהם ביקש רק לפני שנה או שנתיים להיכנס לשוק ולייצר תחרות אחרי שהבטיח שיסיר את כל החסמים בפניהם.
















