מנוע הכנסות של בזק המייצר לה רווחים של עשרות מיליוני שקלים בשנה, מגיע ממקור שאיש לא מדבר עליו, אך לאחרונה הוא נחשף במסגרת דיונים שמתקיימים במשרד התקשורת עם חברות תקשורת שפורסות סיבים אופטיים ומתחרות בבזק.
מדובר בהעתקת תשתיות תקשורת שהמדינה מממנת במסגרת סלילת כבישים, בניית שכונות חדשות, מחלפים וכו'. וכאלה יש הרבה. מסתבר שלבזק יש מחירון ייעודי לעבודות התשתית של העתקת תשתיות, ולרוב חברות כמו נת"ע וגופים נוספים של המדינה, משלמות לה על פי התעריף שהיא קבעה, למרות שיכלו לכאורה לקחת קבלן חיצוני שיעשה זאת. הסיבה לכך היא שבזק על פי חוק חייבת לדאוג לתשתית שלה מצד אחד, ורק היא מוסמכת להעתיק אותה, אבל מצד שני נת"ע מעדיפה שבזק תעשה את העבודות גם אם המחיר יקר יותר, היות וזה חוסך לה כאבי ראש והתעסקות במכרזים לבחירת קבלני תקשורת וכו'. כך יוצא שהמחירון של בזק להעתקת תשתיות הוא גבוה מאד ולמעשה לא מערערים עליו.
הבעיה אף מתרחבת היות ובזק הרבה פעמים מנצלת את ההזדמנות שהמדינה מתכננת לסלול כביש או משהו דומה, ועל הדרך היא משדרגת את התשתיות שלה באותו אזור. כלומר כספי הציבור שהיא מקבלת עבור העבודה שלה, הופכים על הדרך לאמצעי לשדרוג הרשת למתקדמת ויעילה יותר.
נת"ע, משרד התחבורה, או כל גוף אחר שדורש ממנה להעתיק תשתיות, אינו מודע כלל וכלל לכך שבזק משדרגת את הרשת שלה באותו הכסף. אף אחד לא מפקח על כך ומעטים יודעים על כך. גם כאשר משרד התקשורת מחשב את עלויות בזק לצורך קביעת המחירים בשוק הסיטונאי, הוא אינו לוקח בחשבון את מקור הרווחים העצומים של בזק בנושא הזה.
מקורות שמכירים היטב את הסוגיה אומרים שהעתקת תשתיות מכניסה כסף גם לחברות כמו פרטנר או סלקום שנדרשות לעתים להסיט תוואי של כבלי תקשורת, אבל באף חברה לא מדובר בסדרי הגודל של בזק שפרוסה בכל המדינה. בנוסף, כאשר המחירון נקבע, בזק לרוב העסיקה כוח אדם עצמאי שלה (הכוונה לכבלרים שזו עיקר העבודה) שהיה מאד יקר. היום בזק מעסיקה קבלנים חיצוניים שעושים את עבודות התשתית והעלות שלהם הרבה יותר זולה, וגם מחירי התשתיות ירדו עם השנים.
לעומת זאת בבזק יש הטוענים שהתמונה מתעתעת. מצד אחד זה נכון שבזק גובה כסף טוב על העבודות, אבל מצד שני מדובר בהרבה מאד כאב ראש, ולא בטוח שהחברה לא הייתה מעדיפה לוותר על ההכנסה ולא לעסוק בהעתקות תשתיות. בשטח מה שקורה הוא שבזק נאלצת להעסיק עובדים יקרים בלילות, שלא מגיעים למחרת לעבודה, וההתעסקות הכללית בכך היא אילוץ ולא משהו שבזק מתלהבת לעסוק בו למרות שהכסף לא רע בכלל, אומר גורם בבזק.
















