מניית בזק ממשיכה גם היום את מגמת הירידות החריפה שאפיינה אותה בשבועות האחרונים, כשלצידה נשחקת גם מניית ביקומיוניקיישן בעלת השליטה בבזק. מחיר מניית בזק משלים ירידה חדה של כמעט 25% מתחילת השנה, כשמחיר מניית ביקום איבד מתחילת השנה למעלה מ – 36%. על רקע הירידות החדות במניית בזק, החלה בעלת השליטה בה קרן סרצ'לייט באמצעות חברת ביקום לרכוש מניות בזק במטרה לתמוך בשער המנייה היורד, אבל עד כה ללא הצלחה.
אתמול דיווחה ביקום בפעם הרביעית בשבועות האחרונים על רכישת מניות בזק, שהביאה אותה כבר לאחזקה של 27% בחברה. הרכישות של ביקום מפתיעות במיוחד לאור העובדה כי לאחרונה התכוונה בעלת השליטה בבזק לממש את אחזקותיה בחברה, והרכישות האחרונות נועדו, ככל הנראה, לתמוך בשער המנייה על רקע ההיצעים הכבדים במנייה.
בירורים שערכנו בקרב פעילים בשוק ההון לא הצליחו לספק תשובה חד משמעית ביחס לסיבה לירידות. חלק תולים זאת במצב הכלכלי והפוליטי בישראל שגורם למשקיעים זרים למכור אחזקות בחברות ישראליות, אחרים אומרים שקיים חשש מרגולציה על החברה בין היתר בגלל היותה מונופול עם רווחיות יתר ורגולציה ספציפית הנמצאת בתהליכי עבודה במשרד התקשורת, ויש התולים את הירידות בחשש ביחס ליכולתה של ההנהלה הנוכחית לרסן הוצאות התפעול והשכר בחברה וזאת על רקע המתיחות מול ועדי העובדים בקבוצה באופן שצפוי להביא לשחיקה מתמשכת ברווחיות, בעיקר בפעילות הקווית של הקבוצה.
כך או כך, הימים של הגאות במחיר מניית בזק חלפו והשחיקה המתמשכת במחיר המנייה עצרה ככל הנראה לחלוטין את תכניותיה של קרן סרצ'לייט לממש את אחזקותיה בחברה. נזכיר כי הקרן פעלה באופן אקטיבי מול שר התקשורת הקודם, יועז הנדל ומול שר התקשורת הנוכחי שלמה קרעי על מנת לבטל את הצורך בלהחזיק גרעין שליטה בבזק באופן שיאפשר לה לפזר את אחזקותיה בבזק לגופים המוסדיים הפועלים בשוק, ללא צורך במכירה לבעל שליטה חדש.
נזכיר כי בעוד כחודש אמור להיכנס לתוקפו החלק השני של הפחתת מחירי הטלפוניה הקווית של החברה, וכן כי בחודשים הקרובים צפויה רפורמה משמעותית במחירי השוק הסיטונאי בישראל. במקביל בוחן בימים אלו משרד התקשורת רפורמה בשוק הקווי העסקי הנשלט כיום ברובו המוחלט ע"י בזק. כל אלו צפויים להביא להמשך פגיעה ברווחיות היתר של הפעילות הקווית. בנוסף, החלטת הממשלה לרכז מאמץ בפיקוח על מונופולים, ובעיקר אלו עם רווחיות היתר, צפויה להביא ללחץ כבד גם על בזק אשר בחלק מקווי פעילותה גובה מחירים מונופוליסטיים עם רווחיות מטורפת.
















