הושג הסכם עקרוני לשימוש בין יבשתי בתוואי של קצא"א מאילת לאשקלון לטובת הנחה של סיבים אופטיים שיאפשרו חיבור בין אירופה למפרץ אילת ולמזרח. משרד התקשורת, אגף התקציבים ורשות החברות, הגיעו בשבועות האחרונים להבנות לגבי המתווה שיאפשר שימוש בתשתיות קצא"א לאחר ויכוח ארוך ומאבקים בין הצדדים. באפריל כתבנו שמסתמנת פריצת דרך https://katzr.net/07f99d והיום ניתן הדיווח הרשמי.
הפשרה הושגה לאחר שבקצא"א התפשרו וסוכם שהחברה הממשלתית לא תשמש כמפעיל תקשורת, אלא תבנה את הפרויקט עבור אחת מחברות התקשורת בארץ שתוכל להפעיל אותו והוא יהיה פתוח לשימוש כל מי שירצה, בין אם להניח בתוואי כבל עצמאי או בין אם לשכור סיב אפל. בכל מקרה תפקידה של קצא"א יסתיים לאחר השלמת הפרויקט והיא תוכל ליהנות מהשכירות של התוואי.
כרגע שוקדים ברשות החברות על ניסוח סופי של הסכם העקרונות שאמור לבוא לאישור דירקטוריון קצא"א בשבועות הקרובים.
נזכיר שלמשרד האוצר ורשות החברות היה חשוב שקצא"א לא תהיה שחקן פעיל בשוק התקשורת כדי לא להשפיע על השוק כחברה ממשלתית שזה לא ייעודה.
ההסכם כאמור עדיין לא אושר אך שר התקשורת שלמה קרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו הזדרזו להכריז עליו, ובכך בעצם אישרו אותו דה פקטו למרות שלא אושר בדירקטוריון קצא"א.
נקודה חשובה נוספת היא שהתוואי יהיה פתוח לכל מי שרוצה, כלומר הוא יוצר הזדמנות משמעותית לתחרות מול מצרים, שכן עד עתה מצרים גרפה הון עתק מהכבלים שעברו דרך תעלת סואץ, וזו אחת הסיבות לרצון לפתוח תוואי נוסף דרך ישראל. המהלך צפוי להביא לתוספת של כבלים תת ימיים שיתחברו מאירופה, דרך ישראל למזרח, ובכך להפוך את ישראל לצומת מרכזי בתחום התעבורה הבינלאומית של האינטרנט. לא מן הנמנע שהדבר גם יביא לפריחה נוספת בתחום חוות השרתים. עדיין לא ברור האם הסכם העקרונות יאפשר לקצא"א לבנות חוות שרתים בקרקעות שלה באשקלון. מדובר בשטחים שקרובים לים ולכן גם יכולים ליהנות מהאופציה להשתמש במי ים לצורך קירור.
















