ההודעה של בזק מאתמול על הפחתת מחירי ההתקנה בסיבים הייתה מהלך שניתן היה לחזות אותו מראש. מדובר בהפחתה שלישית במספר בחודשים האחרונים שמטרתה להגביר את מכירות הסיבים של החברה. מעבר להפחתות המחירים נקטה בזק בצעדים נוספים כמו קליטה משמעותית של טכנאים, העלאה משמעותית בעמלות המשולמות לדילרים, והגברת העסקתם של קבלני חוץ. לכל הצעדים הללו היה מחיר לא פשוט שכבר השפיע על התוצאות הכספיות של החברה והביא לעלייה חדה בהוצאות התפעול, אבל הנהלת בזק ששמה את כמות הסיבים הנמכרת כמטרת על של החברה כשכל היתר נדחק הצידה, הפכה במידה רבה משועבדת לעניין, ושילמה ותמשיך לשלם מחירים כבדים כדי לתחזק את מטרת העל הזו.
הדוגמא הבולטת ביותר בעניין היא הסכם ההולסייל שחתמה בזק עם פרטנר. בצעד שנוי במחלוקת המעיד יותר מכל על חוסר הבנה וקריאת שגוייה של המפה ע"י הנהלת בזק, חתמה החברה על הסכם מכירת תשתיות סיבים בסיטונאות לפרטנר במחיר נמוך משמעותית מהמחיר המפוקח. הסכם התשתיות מביא לשתי תנועות טקטוניות שאחת מהן כבר מתרחשת והשנייה תתרחש כבר בעתיד הקרוב. ראשית, ההסכם הכניס את פרטנר מהשער הראשי אל תוך תשתיות בזק ופתח בפניה מגרש משחקים ענק לשחק בו, מגרש שעד לאותו שלב היא לא שיחקה בו בכלל.
פרטנר שחקן מיומן בתחום הסיבים, המספקת שירות סיבים הנחשב לאחד הטובים בשוק עם שביעות הרצון הגבוהה ביותר, לא מצמצה והחלה במכירות מאסיביות של סיבים ללקוחות בעלי תשתית בזק. נזכיר, תחת ההסכם החדש פרטנר משלמת לבזק רק כ – 45 שקל (במקום 82 שקל שעלה קו סיטונאי ערב ההסכם), וכל מכירה כזו גוזלת מבזק לקוח קמעונאי המשלם ארפו של 110 שקל. הגברת התחרות במגרש הביתי של בזק היא גם זו שהביאה את בזק עכשיו להפחית את מחירי ההתקנה כדי להתמודד טוב יותר עם השחקן החדש שהיא עצמה הכניסה לרשתה בשער הראשי.
נדמה, שניתן לחזות ברמה גבוהה של ודאות שזו רק התחלה של המגמה ובהמשך נראה הפחתות מחיר נוספות. צריך לזכור, בהתחלה השחקנים כולם משחקים במגרש משחקים חדש שיש בו הרבה עבודה לכולם, אבל לאט לאט השלולית הולכת ומתייבשת ונהיה לכולם הרבה יותר קשה. ברגע שהצמיחה תיעצר נראה את השחקנים השונים מתחילים להתחרות על ניוד לקוחות קיימים בין החברות ולא על גיוס לקוחות חדשים, ונראה שהשלב הזה קרוב מתמיד.
ההשפעה השנייה של ההסכם היא כמובן על מחירי התשתיות בבזק. לקבוע באופן וולונטרי מחיר של כ – 45 שקל, בשעה שהמחיר הסיטונאי היה 82 שקל, הוא צעד מאד לא טריוויאלי, בלשון מאד עדינה, מצידה של בזק. במשרד התקשורת נדהמו מהמהלך אך גם היו מאד מרוצים ממנו. בזק, עשתה להם במידה רבה את העבודה הקשה. נזכיר שעד כה בכל מאבקי המחיר יצאה בזק תמיד כשידה על העליונה. הפעם אני מוכן להמר בוודאות כמעט מוחלטת שבזק הולכת להפסיד ובענק. משרד התקשורת רואה היום במחירי ההסכם של בזק ופרטנר רף עליון למחיר המפוקח שיקבע על ידו בחודשים הקרובים.
בזק כבר חרצה את גורלו של המאבק בנושא ויקשה עליה מאד להתמודד עם הפחתה חדה במחיר בשעה שהיא עצמה הסכימה בהסכם של מוכר מרצון למחירים נמוכים בעשרות אחוזים מהמחיר המפוקח. אגב, מה אומרת העובדה שבזק עצמה קבעה מחיר של 45 שקל אחרי שהסבירה ושכנעה את המשרד שהמחיר צריך להיות 82 שקל אומר על אנשי הכלכלה במשרד התקשורת? איך הם צריכים להרגיש עם העניין? גם פרטנר לא תשב בחיבוק ידיים כשהמחיר הסיטונאי יצנח, וצפוי שמהר נראה אותה מאלצת את בזק לחזור לשולחן המשא ומתן.
הדינמיקה של הפחתות המחירים הסיטונאיים, וצמצום הצמיחה בשוק, תמשיך להביא להפחתות מחירים קמעונאיות נוספות ולקרבות קשים בין המפעילים על גיוס לקוחות קיימים. בכיר לשעבר במשרד התקשורת אמר בשיחות סגורות שהסכם בזק פרטנר וסלקום IBC, יביאו מהר מאד את השוק הנייח אל עולמות התחרות של השוק הסלולארי. יתכן שהנבואה שלו תתגשם הרבה יותר מהר ממה שניתן היה לחשוב.
















