במשרד התקשורת עדיין לא קיבלו החלטה האם כדאי לפנות לחשב הכללי במשרד האוצר, ולנסות לטכס איתו עצה בדבר ההשפעות של מכרז הסלולר הגדול לעובדי מדינה, שאמור להתפרסם בקרוב אך הערכה היא שהמשרד לא יתערב. בהיעדר סמנכ"ל כלכלה, יש להניח שמי שיחליט בנושא יהיה שמילה מימון, ממלא מקום מנכ"ל.
זו לא הפעם הראשונה שמכרז חשכ"ל מטריד את משרד התקשורת, ובעבר התקיימו שיחות בנושא בין הצדדים. במשרד התקשורת מוטרדים מהעובדה שהיקף המכרז, ביחד עם העובדה שבעקבותיו צפוי להגיע גם מכרז צה"ל, ועוד כמה מכרזים גדולים – יקבע מחיר מאד נמוך, מה שאומר שהמדינה עשויה להשפיע על המחירים בכלל השוק.
נדגיש שהמחירים בקרב הגופים הגדולים, בין אם מדובר בגופים מוסדיים או פרטיים, זולגים לכלל השוק ומיד אחרי שמתפרסמות תוצאות המכרז ונחשפים המחירים, מתחיל לחץ מצד לקוחות עסקיים גדולים שדורשים לקבל את אותם התנאים.
על פי הערכות בשוק, פלאפון שהיא הספק הנוכחי תזכה גם במכרז שבדרך, ואם החשכ"ל ירצה לערוך מכרז עבור 2 זוכים, ההימורים בשוק הם על הוט מובייל. היתרון של פלאפון הוא בשל העובדה שהיא כבר מוטמעת בכל משרדי הממשלה במסגרת השקעות שביצעה כבר בשנים קודמות, כך שיותר קל לה.
בינתיים נזכיר שפלאפון קיבלה ארכה של שנה בחוזה עם המדינה ובשוק הסלולר מצפים לראות מה יחליט החשכ"ל לגבי מבנה המכרז, והאם יישאר איתן בהחלטה לעבוד עם שני ספקים במקום אחד.
אחד החששות מפני הכוח של המכרז הוא ביכולת של המדינה לדרוש מהזוכה לדאוג לכיסוי אפקטיבי לא במשרדי הממשלה, אלא גם במקומות שבהם מתגוררים עובדי מדינה. זה אומר שנוצרת אפלייה לטובה של עובדי המדינה דרך המכרז וזו רק אחת מהסיבות לחששות מפני המכרז.
ברקע הדברים צריך להבין שאחד הנושאים שהכי מטרידים את משרד התקשורת הוא המבנה של הענף בשנים הקרובות לאור השינויים בשוק העולמי עם התחזקותן של חברות הענן על חשבון חברות הסלולר, וכניסת ה – AI שאיש עוד לא יודע מהיכן להתחיל בכלל לאמוד את ההשפעה של התחום על התעשייה.
















