חברות הסלולר מנסות לשכנע את משרד התקשורת לסגת מהתוכנית לפרסם בקרוב את המכרז בתדר 26 GHz. כפי שפרסמנו כאן https://katzr.net/4d204d בסוף השבוע שעבר הסתיים השלב הראשון של המכרז שמאשר את כשירות המתמודדים להתמודדות, וכעת נסללת הדרך לפרסום המכרז עצמו. משיחות עם מפעילים נשמעת ביקורת קשה מאד מצד כל החברות שטוענות שהן אינן צריכות את התדרים בשלב הזה, ויתירה מכך, טוענות שהמכרז הוא למטרת יחסי ציבור בלבד, כי פשוט לא יהיה שימוש בתדר.
ארה"ב היא בין המדינות הלא רבות שמשתמשות בתדר הספציפי הזה לטובת הדור החמישי, אך יש לכך סיבות אובייקטיביות של מחסור בתדרים זמינים אחרים וכו'. תחום התדרים 26 GHz, יחד עם תחום התדרים הסמוך של 28 GHz, התגלו כמשאבי ספקטרום חשובים עבור רשתות 5G. גם בישראל לא חולקים על כך, אך הכל הוא עניין של עיתוי. בניגוד לדורות קודמים, 5G דורש ספקטרום בתדרים שונים. תחומי התדרים הגבוהים יותר, כגון 26 GHz, מציעים כמות משמעותית של ספקטרום, המאפשרים קצבי נתונים ומהירויות גבוהות ביותר. שפע זה של ספקטרום זמין הוא חיוני כדי לענות על הדרישות של טכנולוגיית 5G ולאפשר מקרי שימוש מתקדמים, במיוחד כאשר ישנם מפעילים שכבר מתחילים לדבר על דור 5.5.
במבט מעבר ל-5G, הפיתוח של רשתות 6G כבר החל, במטרה להציע יכולות אלחוטיות מתקדמות עוד יותר עד שנות ה-2030. כדי לספק את מלוא הפוטנציאל של 6G, יש צורך להגדיל את זמינות הספקטרום. התחלת התהליך של אבטחת ספקטרום נוסף, כמו למשל רצועת התדרים 26 GHz, חשובה כדי להבטיח זמינות בזמן עבור רשתות 6G עתידיות. לכן, ניצול תדר 26 GHz תואם גם את הראייה ארוכת הטווח ואת ההכנה לדור העתיד של התקשורת האלחוטית והראיה לכך היא שגם איגוד ה – GSMA הכיר בכך.
אלא שבישראל המפעילים רואים זאת אחרת לגמרי. לדברי מומחים בתעשייה, ב – 5 השנים הקרובות אין לאף מפעיל צורך בתדרים הללו ולא יהיה בהם שימוש. המומחים מסבירים שהתדר, למרות יתרונותיו, יש לו גם חסרונות רבים, כגון היעדר מכשירים תומכים, צריכת סוללה מוגברת, כיסוי מוגבל, רגיש להפרעות וכו'. לגבי העובדה שבארה"ב נעשה שימוש בגלים המילימטריים, מסבירים בחברות שהמצב שם שונה ואפל וסמסונג הסכימו לייצר מכשירים רק בגלל שהמפעילים בארה"ב ביקשו מהם. זה לא אומר שהם יסכימו לייצר עבור שווקים אחרים.
בנוסף, המפעילים טוענים שלכפות עליהם תדרים שהם לא חפצים בהם כשברור שהמשרד כופה עליהם אותם ולא משאיר להם ברירה זה אירוע לא הוגן. ולא רק זאת, אלא גם יחייב אותם לשלם אגרות תדרים מיידית ללא קשר האם כן השתמשו או לא. "לא יהיו מפעילים שיסרבו לרכוש גם אם הם יודעים שבשנים הקרובות לא ישתמשו בהם. החשש הוא שכאשר הטכנולוגיה תהיה בשלה וזמינה, משרד התקשורת לא יסכים להקצות את התדרים למי שלא יתמודד עכשיו, ולכן בלית ברירה המפעילים ייאלצו להתמודד במכרז", אומרים גורמים מקרב החברות.
ייתכן וההתעקשות של משרד התקשורת להמשיך במכרז כרגע, נובעת מהחשש לפגר אחרי העולם. בעבר נשמעו ביקורות רבות על המשרד על עיכוב בשיחרור תדרים וייתכן שבכך שהוא מוציא את המכרז כעת, הוא רואה בכך דווקא יתרון ויצירת ודאות עבור המפעילים.
ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה.
















