בדרך לליבת רשת עצמאית בדור החמישי (SA) החברות יידרשו להקים פי 2 אתרים תומכים. ללא התוספת באתרים, המשמעות היא שלא תהיה סיבה אמיתית להדליק את ליבת הרשת ומעבר לכך יהיה לה קשה לתפקד ברציפות כאשר ישנם חורים גדולים ברשת. עם פחות מ – 1500 אתרי דור חמישי קשה יהיה לספק כיסוי סביר, אבל זה המינימום.
כיום לכל רשת סלולרית יש בין 550-650 אתרי סלולר. המשמעות היא שהן צריכות להשליש את כמות האתרים. ההשקעה בכך היא עצומה, והיא אפילו לא מתקרבת לתחילת הסוף להשקעות בפרויקט. תוסיפו לזה את הצורך בעיבוי התמסורות לאתרים, מערכות הגנה חדשות, הקמת ענן, אינטגרציה ועוד, והמסקנה היא שמדובר בפרויקט מורכב מאד והחברות נמצאות רק בתחילת הדרך. על פי הערכות בשנה וחצי הקרובות, ויש האומרים גם שנתיים, לא ניתן יהיה לראות כאן דור חמישי SA.
גורמים שעימם דיברנו מסבירים שהמעבר מ-4G ל-5G מהווה קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית. דורות קודמים של רשתות סלולריות, כגון 1G, 2G, 3G ו- 4G, הציגו בהדרגה יכולות חדשות והגדילו את מהירויות העברת הנתונים. עם 5G, מהירויות של עד 10 ג'יגה-ביט לשנייה (על הנייר ובתנאי מעבדה) הופכות לריאליות. הרשת חייבת להתפתח כדי לתמוך במהירויות הללו ובעיקר להגיע לצפיפות מוגברת של אתרים, דבר שיהיה נחוץ עבור יישומים כמו ערים חכמות, בתים חכמים, מכוניות אוטונומיות ואינטרנט של הדברים IOT.
היום האתרים בישראל מקבלים תמסורות ברמה ממוצעת של 1 גיגה. כלומר התמסורת לאתר יותר צרה מהמהירות שציוד הקצה יכול לקלוט. בעברית פשוטה זה אומר שאם החברות הסלולריות יידרשו רק להכפיל או לשלש את התמסורות לאתרים, אנחנו מדברים על תוספת הוצאה של עשרות מיליוני שקלים בשנה. תמסורת בישראל יקרה מאד, מפני שלבזק אין כמעט מתחרים שמסוגלים לחבר אתרים בכל נקודה בארץ, והמחירים שלה מאד גבוהים.
אחד ממומחי הסלולר שדיברנו איתם מספר שכאשר התחילו הניסויים בדור החמישי, המהנדסים היו מגיעים לאתר ועומדים מתחתיו כדי לעשות בדיקות מהירות. "היינו מקבלים 200 מגה וזה היה מחרפן אותנו. לא הבנו למה ואיך עד שהתברר שהאתר מחובר בתמסורת של 1 גיגה בלבד. אז אתה רק יכול לשער מה זה אלפי אנשים שמחוברים לאתר כזה וכמה תמסורת הוא צריך כדי לתת קצב קצת יותר ראוי בדור חמישי מלא".
רשת הליבה SA של 5G היא רכיב קריטי שאמור לתמוך בכך ובעיבוד נתונים עבור מיליוני מכשירים. הרשת צריכה להיות מסוגלת להתמודד עם קנה מידה עצום של מכשירים המחוברים לרשת. מכיוון שלרוב המפעילים יש רשתות 4G קיימות, מעבר חלק ל-5G ויכולת פעולה הדדית עם שירותי 4G קיימים הם חיוניים. למזלן של החברות הרשתות מדור 2-3 ייסגרו ב – 2025 וזה אומר פחות תחזוקה ופחות הוצאות תפעול היות והרשתות החדשות הרבה יותר חסכוניות ויעילות בהפעלה ובצריכת החשמל שלהן.
הזכרנו מקודם את נושא האבטחה. "אם צריך לאבטח כל חיבור IOT אתה מבין מה המשמעות של זה? רשת SA חייבת לשלב אמצעי אבטחה חזקים כדי להגן על הרשת והמכשירים המחוברים מפני איומים פוטנציאליים", אומר המומחה שדיברנו איתו. "אנחנו מדברים על ים של הוצאות שיהיו למפעילים, וכל זה כאשר הלקוח משלם 40 שקל לחודש לחבילה. במחירים האלה לתעשייה הזאת לא תהיה תקומה. היא כבר עכשיו חלשה מאד. החגיגה שאנחנו רואים עכשיו היא זמנית. החברות מרוויחות קצת כסף אבל לכולם ברור שזה לא זה. כדי לממן את ההשקעות הנדרשות החברות צריכות להרוויח הרבה יותר. בישראל זו מילה גסה. תוסיף לזה את הטיפשות של משרד התקשורת בהוצאת מכרז לתדרי ה – 26 גיגה שמחייבים את המפעילים לקנות, את העובדה שאתר ב – 26 גיגה עולה פי 3 מאתר רגיל, ואת האגרות, ותגיע לבד למסקנה שהתעשיה הזו לא יכולה להרוויח".
נדגיש שהסקירה היא חלקית בלבד ויש עוד הרבה מאד אירועים שצריכים להיות מטופלים במעבר לדור חמישי מלא. נרחיב על כך בפעם אחרת.
















