משרד התקשורת צפוי להוציא בקרוב שימוע בנושא סגירת רשתות הנחושת והכבלים (קואקס) אחרי שפירסם קול קורא בנושא ונפגש עם הוט ובזק. עדיין לא ידוע מהם לוחות הזמנים שהמשרד יקציב לסגירת הרשתות אך התהליך יבוצע בהדרגה והפרויקט יימשך לא מעט זמן. הערכות בשוק התקשורת שמהלך כזה יכול להימשך גם 10 שנים.
ל – zmanavir נודע שאחת האפשרויות העומדות על הפרק היא לקבוע ששכונות חדשות שייבנו החל מתאריך מסוים, ייפרסו רק על ידי סיבים אופטיים ולא על ידי נחושת וקואקס. המהלך ישמש כסוג של ניסוי כלים לצורך הפקת לקחים להמשך. הוט ובזק צפויות להערים קשיים כל אחת מסיבותיה היא. בהוט רשת הקואקס משמשת להעברת קצבים גבוהים יחסית עד 500 מגה והיא ניתנת לניצול בטכנולוגיית DOCSIS 4, למרות שהוט בחרה לא להשתמש בה לצורך שדרוג והיא פורסת רשת סיבים אופטיים במקום. בהוט משתמשים בקצב הגבוה לשימור לקוחות שבאזור שלהם אין עדיין סיבים אופטיים.
בבזק ממשיכים גם היום לפרוס סיבים אופטיים בשכונות חדשות לצד נחושת. במשרד התקשורת מחייבים אותה ברישיון לעשות זאת, אך במקביל החברה לא פיתחה פתרון טלפוניה יעיל על גבי סיבים ולכן היא משתמשת בנחושת לצורך הטלפוניה ללקוחות שרוצים את השירות, או לקוחות שרוצים להמשיך ולגלוש על קצבים נמוכים בנחושת ומסתפקים בכך.
במשרד אספו מידע על מה שקורה בעיקר באירופה וגילו שהנושא נמצא בטיפול בעדיפות גבוהה כחלק מהדגש שהאירופאים נותנים לנושא הגנת הסביבה. סגירת רשתות נחושת גוררת איתה צמצום בהוצאות חשמל, ומנגד תפעול רשתות סיבים אופטיים זול יותר בתחזוקה.
רשת הנחושת של בזק, בעיקר זו הפרוסה על עמודים, הפכה עם השנים למפגע ציבורי. מעבר לכיעור הסביבתי, העמודים הפכו במקרים רבים לתליית פקעות כבלים מסוגים שונים, ומשרד התקשורת התיר לבלגן הזה להתקיים מפני שחשש לדרוש מבזק לטפל בזה.
ככל שהעולם ממשיך לאמץ את ההתקדמות הטכנולוגית, המעבר מרשתות נחושת מסורתיות לרשתות סיבים אופטיים תפס תאוצה משמעותית. המעבר הזה מונע מהצורך במערכות תקשורת מהירות ואמינות יותר כדי להתאים לביקוש הגובר לשירותי נתונים ואינטרנט.
מחקרים מצביעים על כך שטכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT) תורמות ל-2-4% מפליטת הפחמן העולמית, כאשר צריכת החשמל במהלך שלב השימוש בציוד מהווה 40-60% מהפליטות הללו. רשתות טלקומוניקציה הן חלק משמעותי מצריכת האנרגיה הזו, כאשר רשתות ליבה, רשתות גישה ותחנות בסיס הן צרכני מפתח. רשתות סיבים אופטיים, מציעות יתרון משמעותי ביעילות אנרגטית. הרכיבים בין חוות השרתים המרכזית למתחם המנוי הם לרוב פסיביים, כלומר אינם דורשים מתח חיצוני. לעומת זאת, רשתות מסורתיות של נחושת וסיב-קואקס מסתמכות על ציוד מופעל בשטח, שצורך הרבה יותר חשמל. ישנן הערכות שונות לגבי היקף החיסכון בחשמל במעבר לסיב אופטי שנעות בין 50% פחות חשמל בקואקס ו – 63% פחות חשמל מרשתות DSL על גבי נחושת, וזאת למרות שצריכת החשמל היא רק חלק קטן מסך ההוצאות התפעוליות. עדיין היעילות במעבר לרשתות סיבים תורמים באופן משמעותי לחיסכון הכולל.
אחד היתרונות המשכנעים ביותר של רשתות סיבים אופטיים הוא האמינות הטבועה בהן. בניגוד לנחושת, סיבים אינם רגישים להפרעות אלקטרומגנטיות, קורוזיה או נזקים סביבתיים, שלעתים קרובות פוגעים ברשתות מסורתיות. החוסן של סיבים אופטיים מתורגם לעלויות תחזוקה מופחתות, שכן תשתית סיבים דורשת פחות תיקונים והחלפות. זה מוביל לאמינות ויציבות של רשתות סיבים אופטיים, משפרות את שביעות הרצון והשימור של הלקוחות, ולקוחות מרוצים נוטים פחות להחליף ספק שירות, מה שמפחית את עלויות הרכישה עבור המפעילים.
















